Norwegian har i al stilhed oprettet selskaber i Danmark og andre markeder til at varetage fremtidige ansættelsesforhold for piloterne. I Danmark har selskabet adresse i Hellerup.
Det norske lavprisflyselskab Norwegian kunne efter et bestyrelsesmøde i tirsdags offentliggøre en ny koncernstruktur. Det betyder etablering af et selvstændigt driftsselskab i henholdsvis Norge og i et endnu ikke navngivet EU-land.
Driftsselskabet med det norske AOC (driftstilladelse, red.) skal operere ud fra de skandinaviske baser, og samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskab med deres nuværende løn- og arbejdsvilkår. Det nye driftsselskab hedderNorwegian Air Norway AS og blev registreret første gang den 17. juni i år. I direktionen sidderGeir Magne Steiro, mens bestyrelsesposterne varetages af Asgeir Nyseth, Frode Foss og Frode Berg, der alle er kendte ledelsesskikkelser i moderselskabet.
Planen fra Norwegian er endvidere, at indlejede piloter vil få tilbud om fastansættelse i lokale helejede ressourceselskaber, som Norwegian vil etablere i baselandene. Her taler man i første omgang om Finland, Spanien og England, idet de skandinaviske piloter ifølge meddelelsen fra Norwegian skal ansættes i det norske driftsselskab.
Nye ressourceselskaber
Det harmonerer dog ikke med de nye selskabsetableringer som Norwegian har foretaget i løbet af de seneste måneder.
I Danmark stiftede man således den 5. september selskabet Norwegian Air Resources Denmark ApS med adresse på Philip Heymans Allé 7 i Hellerup. Som ansvarlig direktion er registreret Rolf Krister Arnio, der også sidder i selskabets bestyrelse sammen med Fredrik Grorud Øygaard.
Men det er ikke alene i Danmark, at Norwegian har etableret nye ressourceselskaber. I Sverige har man den 28. august etableret Norwegian Air Resources Sweden AB, mens et overordnet ressourceselskab med navnet Norwegian Air Resources Holding Limited den 20. september er blevet etableret i den irske hovedstad Dublin.
Piloter frygter overførsel til ressourceselskaber
Tidligere på ugen brød forhandlingerne mellem det norske lavprisflyselskab og pilotforeningen i Norwegian sammen med risikoen for en strejke blandt mere end 600 piloter fra den 31. oktober. Lederen af Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, oplever ifølge arbejdstagerorganisationen Parat Luftfart, at Norwegian forsøger at isolere de svenske, danske og norske piloter i forskellige datterselskaber med risiko for, at oparbejdede rettigheder bliver mistet.
“Det kunne vi ikke acceptere, og derfor blev forhandlingerne afbrudt,“ siger Halvor Vatnar.
Om tirsdagens udmelding om samling af samtlige skandinaviske piloter i det norske driftsselskab tilfredsstiller Norwegian-piloterne er endnu uklart. Men det virker samtidig besynderligt, at Norwegian indenfor de seneste 45 dage har oprettet ressourceselskaber i Danmark og Sverige, hvis piloterne alligevel skal tilbydes ansættelse i et norsk driftsselskab.
Norwegians presseafdeling er meget tilbageholdende med kommentarer og ønsker kun at blive citeret for følgende:
“Vi etablerer ressourceselskaber i de lande, vi har tænkt os at tilbyde piloter fastansættelse. Piloter i EU-landene Sverige og Danmark kommer til at blive tilbudt muligheden for at flyve med en EU-AOC i sine respektive baselande. I så fald må vi have lokale ressourceselskaber her,“ hedder det i en e-mail fra Norwegian.