Det første ATR72-600 fly til Jet Time i SAS-farver foran ATR-fabrikken ved leveringen i oktober 2013. Foto: Andreas Krog.

Her skal Jet Time flyve for SAS

Jet Time kommer helt eller delvist til at overtage adskillige SAS-ruter fra CPH til provinsen, Sverige og Tyskland fra Cimber A/S. Desuden skal selskabet flyve ni ruter fra Stockholm.

Nu har SAS’ ruteplanlæggere lagt sig fast på hvor selskabet skal bruge de i alt seks ATR72-600 maskiner, som Jet Time er hyret ind til at operere for SAS på feederruter til og fra København og Stockholm Arlanda. De to første fly er allerede i oktober og november sat i sving på nogle få ruter fra Stockholm. Yderligere fire fly bliver leveret spritnye fra fabrikken i Toulouse i februar, marts, maj og juni næste år.

CHECK-IN.dk kunne allerede i oktober fortælle, at Jet Time-flyene skal overtage langt hovedparten af alle flyvninger fra København til Aarhus samt alle flyvninger fra København til Billund. Flyvninger som Cimber A/S i dag opererer med ældre ATR72-fly for SAS. Og i november kunne vi fortælle hvordan SAS’ nye rute fra København til Linköping i Sverige fra åbningsdagen i marts vil blive betjent af Jet Time-fly.

Jet Time tager over
Desuden vil passagerer fra København stifte bekendtskab med den nye mere støjsvage generation af ATR72-fly på ruterne til Hannover, Hamburg og Bremen. Sidstnævnte rute blev åbnet 28. oktober og bliver i første omgang betjent af CRJ-200 fly fra Cimber A/S. Men når sommerfartplanen træder i kraft 30. marts vil Jet Time-flyene tage over.

Hannover-ruten bliver i dag også betjent med CRJ-200 fly fra Cimber A/S, mens Hamburg betjenes med et mix af SAS’ egne CRJ-900 og Cimber A/S’ CRJ-200 fly.

Med Jet Time-flyenes indtog skal Cimber A/S således ikke længere operere sine to ATR72-fly og mindst to af sine fire CRJ-200 fly for SAS. CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Cimber A/S’ direktør, Jacob Krogsgaard, til hvad flyene så skal lave.

Udnytte halvdelen
Jet Time-flyene kommer dog også i arbejdstøjet for SAS på ruter fra Stockholm. De to første fly opererer allerede på ruterne fra Stockholm til Tampere og Turku i Finland samt til Kalmar i Sverige. Efterhånden som de øvrige fire nye fly ankommer, skal Jet Time også flyve fra Arlanda til Ängelholm, Malmö, Rönneby og Sundsvall i Sverige samt til Vaasa i Finland og Trondheim i Norge. Ruter som for hovedpartens vedkommende i dag betjenes af Golden Air.

Aftalen mellem SAS og Jet Time omhandlede i første omgang operation af fire ATR72-600 fly med option på yderligere fire. SAS har indtil videre valgt at udnytte halvdelen af optionen.