Hver tredje indenrigsflyvning forsvundet efter Cimber-konkurs

En tredjedel af de danske indenrigsflyvninger er forsvundet efter Cimber Sterlings konkurs. SAS og Norwegian har ikke formået at lukke hullet efter den lille konkurrent.

På mandag vil der igen være ruteflyforbindelse mellem Billund og København. Og fra 3. september sætter SAS ekstra daglige flyvninger ind fra København til Aarhus og Aalborg. SAS’ optrapning vil bringe det samlede antal indenrigsflyvninger op på 42 daglige returflyvninger på de travleste hverdage. Sidste år i samme periode var der 63 daglige afgange mellem København og provinsen. Dermed er en tredjedel af forbindelserne forsvundet som en konsekvens af Cimber Sterlings konkurs 3. maj.

Karup hårdest ramt

Ser man nærmere på antallet af daglige flyvninger mellem København og de enkelte provinslufthavne før konkursen og nu, så er Karup den hårdest ramte. Her fløj Cimber Sterling op til ni gange dagligt til stor glæde for det vestjyske erhvervsliv, der havde gode muligheder for at komme til og fra endagsmøder i København eller flyve videre fra København.

I dag flyver Norwegian på ruten. I sommerperioden har det kun været to gange dagligt. Fra på mandag skrues det igen op til niveauet fra før sommerferien, som var fire daglige afgange. Norwegian gik ind på ruten kun tre dage efter Cimber Sterlings exit uden selv at have ledige fly til det. Derfor er det Jet Time, der betjener ruten for Norwegian. I løbet af de kommende måneder er det planen at lade Norwegians egne større fly overtage. Dermed kommer der flere sæder til salg og vestjyderne får mulighed for at komme på nettet undervejs, men det ligger ikke i kortene hos nordmændene, at der skal flyves mere end de nuværende fire gange om dagen. Da Norwegians fly er mere end dobbelt så store som dem Cimber Sterling anvendte, vil udbuddet af sæder ikke have ændret sig særlig meget. Men antallet af frekvenser er mere end halveret på ruten.

De store smil i Billund

Efter 102 dages ørkenvandring vil de store smil uden tvivl være fundet frem i Billund på mandag, når SAS genåbner ruten til København. Hvor Cimber Sterling tidligere fløj otte gange på hverdage, så vil SAS have fem daglige returflyvninger med den samme flytype som før. Dermed er både antallet af frekvenser og kapacitet reduceret med 37,5 procent.

På Bornholm tog Danish Air Transport over kun få timer efter Cimber Sterlings konkurs. Men bornholmerne må leve med, at der nu kun er fly til hovedstaden seks gange om dagen på hverdage mod tidligere otte gange om dagen. En reduktion på 25 procent.

I Aarhus lufthavn er antallet af indenrigspassagerer i juli måned næsten halveret i forhold til sidste år. Og det skyldes, at der er blevet langt færre indenrigsfly på forpladsen. SAS flyver i dag kun fire gange om dagen på hverdage. Det er med større fly end tidligere, og fra 3. september går det skandinaviske selskab op på syv daglige afgange på forbindelsen mellem landets to største byer. Der er dog stadig et stykke vej op til de 12 daglige returflyvninger, som SAS og Cimber Sterling tilsammen tidligere kunne diske op med. Dermed er antallet af frekvenser reduceret med mere end 40 procent.

Luftbro til København

I Aalborg havde man med 22 daglige flyvninger noget nær en luftbro til København, da SAS, Norwegian og Cimber Sterling konkurrerede om passagerernes gunst. Efter Cimber Sterling-konkursen forsvandt otte daglige afgange og derfor øgede Norwegian antallet af daglige Aalborg-flyvninger fra seks til syv. SAS satte i første omgang større fly ind på de otte daglige afgange. Efter en sommerneddrosling til seks daglige vil SAS fra 3. september have ni daglige flyvninger. Antallet af frekvenser ender således med at være faldet med 27 procent, men efter som både Norwegian og SAS bruger langt større fly end Cimber Sterling gjorde, så er antallet af udbudte sæder næsten uændret på ruten til det Nordjyske.

På Danmarks mindste indenrigsrute til Sønderborg er situationen næsten uændret. Umiddelbart efter konkursen sprang Danish Air Transport til og betjente ruten efter en nødplan. Herefter holdt ruten sommerpause. Men fra på mandag vil Danish Air Transport efter ønske fra det lokale erhvervsliv betjene ruten fire gange dagligt, som også var frekvensen før det Sønderborg-baserede Cimber Sterlings konkurs.

Flybe: planer intakte

Det finsk-britiske regionalflyselskab Flybe annoncerede allerede i timerne efter Cimber Sterlings konkurs, at de havde kig på at åbne danske indenrigsruter. Selskabet forsikrede i sidste CHECK-IN.dk, at de planer er intakte. Hvis Flybe entrere dansk indenrigsflyvning vil det dog sandsynligvis kun være noget som kommer ruterne til Bornholm og Billund til gavn. Det er således de to ruter, som Flybe har landingstilladelser i København til at beflyve fra 9. september.

Læs også:

Flybe udsætter mulig dansk entre

Lego: Vi klarer os fint uden indenrigsrute

Flybe har stadig danske ekspansionsplaner

Hver anden indenrigspassager forsvundet i Aarhus

Udenrigsvækst opvejer mangel på indenrigsrute i Billund

Tre ud af fire tidligere Cimber Sterling-ansatte uden arbejde