Boeing 737-800 fra Ryanair i Billund Lufthavn. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Hver tredje passager i Skandinavien flyver lavpris

Omkring 35 procent af samtlige flypassagerer i Skandinavien rejser med lavprisflyselskaber. Det fremgår af den seneste årsrapport fra SAS.

Lavprisflyselskabernes markedsandel i Skandinavien synes at have nået et stabilt niveau. Siden 2013 har lavprisflyselkaberne haft 35 procent af markedet, og rent faktisk har andelen i det seneste år været vigende med en kapacitetsreduktion på 1,5 procent i 2015.

Det fremgår af den seneste årsrapport fra SAS, hvor det skandinaviske flyselskab tegner et billede af markedssituationen for investorer og andre interessenter.

Det kan dog være svært at fastholde definitionen af et lavprisflyselskab, da der efterhånden er mange flyselskabet, der oprindeligt blev etableret på et lavpriskoncept men sidenhen er blevet hybridselskaber. Således har SAS i opgørelsen fra Innovata medregnet flyselskaber som Airberlin, easyJet, Eurowings, Germanwings, HOP!, NIKI, Norwegian, Pegasus, Ryanair, Transavia og Wizz Air baseret på selskabernes smalede sædeudbud i Skandinavien.

Det er efterhånden kun easyJet, Ryanair, Transavia og Wizz Air, der producerer rendyrket point-to-point trafik, mens de øvrige flyselskaber i et eller andet omfang også tilbyder transfertrafik. Herudover er det spanske lavprisflyselskab Vueling ikke med i SAS-opgørelsen.

“Eftersom de traditionelle netværksselskaber har øget deres operationelle effektivitet, er lavprisflyselskabernes andel af markedskapaciteten i Skandinavien blevet stabiliseret og udgjorde i finansåret 2014/15 omkring 35 procent,“ skriver SAS i årsrapporten.

Vækst i fritidsrejsemarkedet
SAS vurderer, at omsætningen på flybilletter i det skandinaviske marked årligt ligger på omkring 100 mia. svenske kroner, hvilket svarer til 80 mia. danske kroner.

Denne omsætning hentes fra hele 90 mio. flyvninger, hvilket indikerer, at der er mange flyvninger på relativt korte distancer. Det hænger sammen med de skandinaviske landes geografi med relativt store afstande i Norge og Sverige, relativt mange små byer samt en topografi, der gør transport med andre transportmidler mere tidskrævende.

Derfor forholder det sig også sådan, at hver indbygger i Skandinavien i gennemsnit flyver fire gange årligt, mens gennemsnittet i det øvrige Europa ligger på to gange om året.

SAS har igennem de senere år reduceret charterkapaciteten og vælger i stedet selv at producere flere flyvninger for fritidsrejsende i sommermånederne. Det hænger sammen med, at der ligger en stor vækst i dette segment, som SAS ønsker at få sin del af.

“Siden årtusindeskiftet har der især været en vækst i antallet af fritidsrejser. Den internationale luftfartsorganisation IATA forventer, at omkring 80 procent af markedsvæksten i 2020 vil komme fra dette segment,“ skriver SAS.

Derfor vil man i stigende grad opleve, at SAS flyver fra de skandinaviske storlufthavne og regionale lufthavne til de populære destinationer i Sydeuropa, så Ryanair og Norwegian ikke får lov at boltre sig alene på dette marked.

Foto: Morten Lund Madsen