IAG klarer skærene

IAG fik fremgang i årets første seks måneder trods mange udefrakommende påvirkninger. Samtidig har Qatar Airways taget yderligere en bid af koncernen.

Når man ejer Storbritanniens største luftfartsselskab, så kan man ikke undgå at være blandt de mest eksponerede, når briterne stemmer for at forlade EU. Og når man også står bag tre andre væsentlige spillere på det europæiske luftfartsmarked, så kan man ikke undgå at blive påvirket af den bølge af terrorangreb, som har rullet ind over Europa de senere måneder.

Og det er netop tilfældet for International Airlines Group, der er moderselskab for British Airways, irske Aer Lingus samt de to spanske selskaber Iberia og Vueling.

På trods af påvirkningerne udefra, så lykkes det alligevel IAG at komme ud af andet kvartal med en fremgang i indtjeningen på 4,7 procent til et resultat på 555 mio. euro – svarende til 4,1 mia. danske kroner.

Ser man på både første og andet kvartal, så kan man notere en indtjeningsfremgang på 27,9 procent til et driftsresultat på 710 mio. euro – svarende til knap 5,3 mia. kroner.

Negativ valutapåvirkning
Et flertal af briterne stemte den 23. juni for at Storbritannien skal forlade EU-samarbejdet. Det gav en svag britisk pund overfor euroen. Det påvirkede IAG’s resultat for andet kvartal af 2016. En tredjedel af koncernens forretning gennemføres nemlig i pund, men koncernen opgør sit overordnede resultat i euro.

”Vores resultat i dette kvartal oplevede en negativ valutapåvirkning på 148 mio. euro, primært på grund af det svage pund,” siger IAG’s koncernchef Willie Walsh.

Han peger på, at en række udefrakommende faktorer har påvirket de fire flyselskaber i første halvår af 2016.

”Talrige eksterne faktorer påvirkede vores flyselskaber, herunder effekten af terrorisme, usikkerhed omkring den britiske EU-folkeafstemning, Spaniens politiske situation og øget svaghed i latinamerikanske økonomier. Dette førte til et svagere end forventet forretningsmiljø, især i juni. Desuden er flyselskabernes operationer blevet væsentligt forstyrret af indtil videre 22 strejker blandt flyveledere i Europa i år. Dette har påvirket vores passagerindtægter,” påpeger Willie Walsh.

Vil især påvirke Vueling
IAG forventer at flyvelederstrejker også vil koste koncernen dyrt i andet halvår af 2016.

”Vi forventer i andet halvår at skulle bogføre omkring 80 millioner euro i omkostninger som følge af strejker. Dette vil især påvirke Vueling mere end andre af vores selskaber, da det især er IAG’s kortdistanceoperationer, der er blevet påvirket af flyvelederstrejkerne,” siger Willie Walsh.

IAG forventede i starten af året at lande på resultat for hele året på mere end 900 mio. euro – svarende til knap 6,7 mia. kroner. Det ville være en fremgang på omkring 40 procent i forhold til helårsresultatet for 2015. Nu forventer IAG en mindre tocifret fremgang.

Samtidig vil IAG ikke øge sin kapacitet i 2016 nær så meget, som koncernen regnede med for bare tre måneder siden. Således er forventningen om en kapacitetsvækst på 4,9 procent nu skruet ned til 4,5 procent.

Op på 20 procent
Omtrent samtidig med offentliggørelsen af IAG’s regnskab for andet kvartal bekendtgjorde Qatar Airways, at selskabet havde købt yderligere knap fem procent af IAG. Opkøbet bringer Qatar Airways’ ejerandel op på 20 procent og kommer kun godt to måneder efter Qatar Airways’ seneste opkøb af IAG-aktier.

EU-regler betyder, at ikke-europæiske selskaber højest kan eje 49 procent af et europæisk flyselskab eller luftfartskoncern.

 

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways tager endnu en bid af IAG

Finnair: Ingen forhandlinger med IAG

IAG ser flere købsemner i Europa

Ryanair: Brexit vil presse priserne