IATA bag storstilet kampagne mod flyskam

Flyselskabernes internationale organisation IATA vil med ny kampagne modarbejde det, som organisationen kalder “vildledende information”.

Flyskam er efterhånden blevet et internationalt begreb, som i større eller mindre grad får opmærksomhed i særligt Nordeuropa, og med den svenske teenager Greta Thunberg i spidsen breder flyskam-bevægelsen sig også til andre dele af verden.

Allerede i sommer kaldte generalsekretæren for IATA – flyselskabernes internationale sammenslutning og lobbyorganisation flyskam for den største trussel mod luftfarten i Europa, og Alexandre de Juniac forudså samtidig, at flyskammen vil sprede sig til blandt andet Nordamerika.

Nu iværksætter IATA, som repræsenterer næsten 300 flyselskaber, en kampagne, der skal modvirke flyskammen, som har svækket efterspørgslen efter flyrejser i Europa.

”Vi lancerer en meget, meget stor kampagne for at forklare, hvad vi har gjort, hvad vi gør, og hvad vi agter at gøre i fremtiden,” siger Alexandre de Juniac til nyhedsbureauet Reuters under et besøg i Kuwait.

Med kampagnen vil IATA forsøge at forklare offentligheden, hvordan industrien reducerer sin påvirkning af klimaet og miljøet og modarbejde det, som IATA-topchefen kalder “vildledende information”.

Tilgængelig for hele branchen
IATA koordinerer planen gennem Air Transport Action Group, som er en koalition af brancheorganisationer og virksomheder. Det er uvist, hvornår kampagnen bliver lanceret, men den skal ifølge Alexandre de Juniac være tilgængelig for aktører i hele branchen, herunder lufthavne og flyselskaber.

Flyskam er især blevet et kendt begreb i Norden, men også i Storbritannien, Frankrig og Tyskland. Det er dog svært at sige præcist, hvor stor indflydelse flyskam-bevægelsen har i forhold til efterspørgslen på flyrejser.

”Det er vanskeligt at måle, og uden for de europæiske grænser har vi ikke mærket noget, men det kommer,” siger Alexandre de Juniac.

Kommerciel flyvning tegner sig for cirka 2,5 procent af den globale CO2-udledning, men uden konkrete skridt til at afhjælpe problemet kan luftfartens andel stige i takt med væksten i flyrejser globalt set.

Luftfartsbranchen har en målsætning om at opnå CO2-neutral vækst fra 2020 og reducere nettoemissionerne fra 2050 gennem blandt andet ny teknologi og alternative flybrændstoffer.

 

Relaterede artikler:

IATA: Klimaudfordring største trussel mod luftfarten

IATA vil forhindre nationale flyskatter

Dansk Luftfart foreslår klimabidrag på flybilletter