Flyskammen vil brede sig fra Sverige og Europa til andre dele af verden, forudser topchefen for flyselskabernes internationale sammenslutning IATA.
Klimaudfordringen og den medfølgende ”flyskam” udgør den største trussel mod luftfarten i Europa.
Det fastslår generalsekretær og topchef for flyselskabernes internationale sammenslutning og lobbyorganisation International Air Transport Association (IATA), og han forudser samtidig, at flyskammen vil sprede sig til andre dele af verden – ikke mindst til Nordamerika. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
”Hvis du tror eller mener, at bekymringen for miljøet, er en bekymring, der berører alle på kloden, er der ingen grund til at tro, at andre unge ikke også vil reagere,” sagde IATA-topchef Alexandre de Juniac tirsdag til journalister i USA.
Endnu ingen flyskam i Nordamerika
De amerikanske flyselskaber denne sommer nydt godt af en blomstrende efterspørgsel efter flyrejser i Nordamerika og ikke mærket noget til den flyskam, der i øjeblikket breder sig fra Sverige til andre lande i Europa, hvor klimabevidste rejsende i stigende grad vælger tog og andre transportmidler frem for fly.
Men ifølge Alexandre de Juniac vil flyskammen “sandsynligvis vil komme til andre dele af verden, især Nordamerika.” Bevægelsen vil sprede sig i USA og derefter fortsætte til andre højtudviklede lande i Asien som Sydkorea og Japan, forudsiger IATA-topchefen.
Alexandre de Juniac påpeger samtidig, at jo mere modstanden mod at flyve vokser, desto mere ivrige bliver regeringer efter at beskatte luftfartsbranchen.
Protester mod fransk flyskat
I Europa har blandt andet Frankrig annonceret planer om at indføre flyskatter af hensyn til klimaet. Den franske regering ønsker en flyskat på mellem 1,5 og 18 euro per flybillet for alle flyvninger fra Frankrig fra 2020.
Det fik blandt andre flyselskabet Air France til at protestere. En flyskat i den størrelsesorden vil ifølge Air France medføre en ekstraomkostning for selskabet på over 60 millioner euro (cirka 448 millioner kroner) om året.
Kommerciel luftfart tegner sig i dag for cirka 2,5 procent af den globale CO2-udledning, men hvis der ikke tages konkrete skridt til at afhjælpe problemet, kan luftfartens andel vokse betydeligt i de kommende år i takt med, at antallet af flyrejser ventes at vokse over hele verden.
Luftfartsindustrien har siden 1990 nedbragt CO2-udledningen fra hver flyrejse til det halve – især takket være mere brændstofeffektive fly – og branchen har en målsætning om at opnå en CO2-neutral vækst fra 2020.
Relaterede artikler:
Socialdemokratiet overvejer dansk flyskat