IATA vil forhindre nationale flyskatter

Den internationale organisation af flyselskaber, IATA, foreslår at lægge låg på flyenes CO2-udledning. Forslaget skal forhindre yderligere national enegang.

Det ene europæiske land efter det andet indfører nationale flyskatter. Norge, Storbritannien og Tyskland har en. Sverige fik en i fjor, og Holland har netop besluttet at indføre en flyafgift i 2021. Og herhjemme taler en samlet venstrefløj også for en dansk klimaafgift på flyrejser efter valget.

International luftfart er traditionelt imod lokale flyskatter, fordi man mener, at det nok lægger en dæmper på rejselysten i det pågældende land, men at trafikken ofte blot flytter over landegrænserne til nabolande uden afgift. Og så udhuler nationale flyskatter samtidig landenes statskasser, mener man.

Derfor var det ingen overraskelse, at den internationale sammenslutning af flyselskaber, IATA, på sin årlige generalforsamling her i weekenden vedtog en resolution, der skal overflødiggøre nationale klimaafgifter på flyrejser.

Lægger låg på udledningen
Programmet, der hedder CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), er egentlig udtænkt af FN’s Internationale luftfartsorganisation (ICAO). Og nu har IATA altså besluttet sig for at bakke op bag det.

Hovedideen i CORSIA er at lægge låg på flyenes CO2-udledning på 2020-niveau. Det betyder, at al fremtidig vækst i international luftfart skal være CO2-neutral.

”CORSIA sætter scenen ved at lægge låg på emissionerne på 2020-niveau. Mellem 2020 og 2035 vil det reducere udledningen af CO2 med over 2,5 milliarder tons og generere mindst 40 milliarder dollars til finansiering af initiativer, der kan reducere CO2-udleningen yderligere,” sagde Alexandre de Juniac, IATA’s administrerende direktør, efter generalforsamlingen.

Reducere fodaftryk
Hvis CORSIA bliver implementeret, og at der dermed bliver lagt låg på flybranchens CO2-udledning, vil IATA og ICAO derefter arbejde for, at industrien også formår at reducere sit CO2-fodaftryk. Planen er nemlig, at IATA’s medlemmer frem mod 2050 skal reducere CO2-udledningen til et niveau, der er det halve af, hvad det var i 2005.

”Flyselskaberne investerer i effektivitetsforanstaltninger for at nå det mål – herunder nye fly, bedre procedurer og fremadrettede købsforpligtelser for bæredygtige flybrændstoffer. Vi vil fortsætte med at gøre fremskridt, men vi har brug for, at regeringerne er på linje med os i deres politiske handlinger. Parallelt med implementeringen af CORSIA har vi brug for dem til at effektivisere flykontroltjenesterne og skabe et miljø, der kan kommercialisere bæredygtigt flybrændstof,” siger de Juniac.

Europæisk fokus
IATA er styret af en bestyrelse, hvis medlemmer alle er topchefer i store internationale flyselskaber. Formandshvervet går på skift, og på dette års generalforsamling overtog Carsten Spohr, koncernchef for Lufthansa Group, posten fra Qatar Airways koncernchef, Akbar Al Baker.

Dette års generalforsamling i Seoul i Sydkorea var den 75. i rækken, og næste års udgave bliver i afholdt i Amsterdam. Med europæisk bestyrelsesformand og næste års generalforsamling i Holland, bliver Europa på den måde centrum for organisationens aktiviteter, hvilket måske ikke er helt tilfældigt i en periode, hvor IATA nok kommer til at arbejde hårdt imod, at flere europæiske lande går enegang med nationale flyskatter.

 

Relaterede links

Rapport: Flyskat skader branchen – men gavner samfundet

Socialdemokratiet vil have europæisk flyskat

Holland vil indføre flyskat – igen