Flyveledere. (Foto: FAA | Facebook.com | PR)

IATA i kritik af flyveledermangel

Nu tager IATAs generaldirektør Willie Walsh bladet fra munden og kritiserer manglen på flyveledere i Nordamerika, som der i hans optik bør gøres en større indsats for at få bugt med.

I løbet af foråret fik nogle flypassagerer i Danmark førstehåndskendskab til, hvad et utilstrækkeligt antal flyveledere kan føre til, da manglen på ansatte hos den statslige lufttrafiktjeneste Naviair både resulterede i mange forsinkelser og helt aflyste flyvninger.

Problematikken er dog ikke kun aktuel i denne del af verden. I såvel USA som Canada er mangel på flyveledere også en kilde til frustration, lyder det nu fra IATA, der kritiserer, at manglen er skyld i forsinkelser og andre forstyrrelser af den planlagte flytrafik.

Størstedelen befinder sig under grænse
Baggrunden for kritikken fra flyselskabernes internationale brancheorganisation er en rapport fra det amerikanske transportministerium, hvori en af konklusionerne er, at Federal Aviation Administration, der er de civile luftfartsmyndigheder i landet, har spillet en rolle i den aktuelle situation.

Det fremføres, at myndighederne ikke nidkært nok har sørget for, at de gældende retningslinjer, der stipulerer, at landets vigtige arbejdspladser for flyveledere skal have en bemanding, som svarer til 85 procent af det ideelle antal på det givne sted.

Ifølge rapporten er 77 procent af arbejdspladserne i dag under denne grænse. Generaldirektør Willie Walsh fra IATA fremhæver, at det i hans optik står særligt galt til i New York Terminal Radar Approach Control og tårnet i Miami Airport Tower, der er bemandet med henholdsvis 54 procent og 66 procent af det foretrukne antal medarbejdere.

”Mens myndighederne er i færd med at udarbejde et lovforslag til nye passagerrettigheder, der vil straffe flyselskaberne for forsinkelser til trods for, at selskaberne ikke kan kontrollere årsagerne hertil, så har vi måtte vente alt for lang tid på en løsning på flyveledermanglen, selvom det rent faktisk kunne bidrage til at mindske forsinkelserne,” udtaler Walsh.

Efterlyser permanent lederskab
Ifølge Walsh bør den amerikanske regering prioritere at finde en permanent administrator for Federal Aviation Administration, da der i øjeblikket kun er en såkaldt fungerede administrator i spidsen for myndigheden.

Mellem den 1. april 2022 og indtil juni i år har det været Billy Nolen, men i den forgangne måned blev posten overtaget af Polly Trottenberg.

Kritiserer ligeledes naboland
Canada går heller ikke ram forbi i kritikken fra brancheorganisationen, der er skåret over samme læst.

Willie Walsh mener ikke, at det kan være rigtigt, at landets regering forsøger at indføre flere passagerrettigheder, mens manglende bemanding hos lufttrafiktjenesten NAV Canada fører til forsinkelser og aflysninger i højsæsonen.

Slutteligt kommer Willie Walsh med en opfordring til regeringen i både USA og Canada.

”Politikerne i Ottawa og Washington bør tage affære og gå forrest i at løse udfordringerne. Dyre og dårligt udtænkte passagerrettigheder bør ikke være deres hovedfokus. Hvis de holdt sig fra dem, ville det frigive ressourcer, der i stedet kunne benyttes på at forbedre kundernes oplevelse.”


Relaterede artikler:

Naviair og flyvelederne har landet en aftale

Op til 180.000 kroner i bonus til flyveledere

CPH: Taber tocifret millionbeløb på flyveledermangel