En Airbus A320 fra Air France. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Air France raser over fransk flyskat

Den foreslåede nye franske flyskat vil koste Air France omkring 448 millioner kroner om året, siger flyselskabet.

Kursen på Air France-aktier faldt tirsdag efter den transportminister Elisabeth Bornes udmelding om, at Frankrig vil indføre en miljøskat på flyrejser.

Det franske flyselskab er da også alt andet end begejstret ved udsigten til, at en stor del af selskabets over 51 millioner passagerer årligt fremover vil blive pålagt en ekstra afgift.

”Air France er stærkt utilfreds med meddelelsen om et forslag om at indføre en miljøafgift på mellem 1,5 og 18 euro på flybilletter for alle flyvninger fra Frankrig fra 2020,” siger Air France i en pressemeddelelse som en reaktion på forslaget fra den franske regering.

Air France: Vores konkurrenceevne bliver ramt
”Denne nye skat vil straffe Air Frances konkurrenceevne betydeligt på et tidspunkt, hvor virksomheden har behov for at styrke sin investeringskapacitet til hurtigere at kunne reducere sit miljømæssige fodaftryk, især som led i sin politik for fornyelse af flåden,” hedder det videre i pressemeddelelsen.

Den nye miljøskat vil ifølge Air France medføre en ekstraomkostning for selskabet på over 60 millioner euro (cirka 448 millioner kroner) om året. Det svarer til udgiften til de foranstaltninger, der blev vedtaget under en fransk luftfartskonference om at styrke Air Frances konkurrenceevne. Frankrig er i forvejen et af de lande i Europa, hvor luftfarten beskattes hårdest, siger Air France.

”Denne foranstaltning vil være en ekstrem straf for Air France, som opererer 50 procent af sine flyvninger ud af Frankrig, og især for indenrigsnetværket, hvor tabene udgjorde over 180 millioner euro (1,34 milliarder kroner) i 2018,” siger Air France.

En ”uforståelig” beslutning
Det franske flyselskab betegner regeringens beslutning som ”endnu mere uforståelig” i lyset af, at provenuet fra den nye miljøskat på flyrejser angiveligt skal bruges til at finansiere konkurrerende transportformer, herunder vejtransport, frem for at støtte indførelsen ​​af bæredygtigt biobrændstof i luftfarten eller andre innovative tiltag til at gøre luftfarten mere klima- og miljøvenlig.

Air France-koncernen siger, at den sammen med alle branchens aktører er indstillet på at reducere sine CO2-emissioner med 50 procent inden 2050 i overensstemmelse med målsætningerne i Paris-aftalen.

Tysk og britisk flyskat på højere niveau
Ifølge den Bruxelles-baserede ngo Transport and Environment er den flyskat, som Frankrig vil indføre, lav i forhold til flyskatten i nogle af Frankrigs nabolande.

Den franske skat forventes at indbringe staten omkring 180 millioner euro (cirka 1,34 milliarder kroner) om året. Til sammenligning indbringer flyskatten i Tyskland omkring en milliard euro (7,46 milliarder kroner) om året og flyskatten i Storbritannien omkring tre milliarder euro (22,4 milliarder euro) årligt, oplyser Transport and Environment til Reuters.

 

Relaterede artikler:

Frankrig indfører miljøskat på flyrejser

Så meget koster svensk flyskat flyselskaberne

Flyselskaber i kritik af EU-rapport om flyskat

Kategorier

Annoncer

.
.