Iberia-fly i Madrids Barajas-lufthavn. (Foto: Iberia | PR)

Iberia er stadig ledende i punktlighed

Iberia var i juli det mest punktlige flyselskab i Europa, idet over 80 procent af flyvningerne var rettidige. Finnair og Norwegian leverede også pæne resultater.

For omkring 10 år siden havde SAS en såkaldt punktlighedsgeneral, der skulle sikre, at selskabets fly kom afsted til tiden. Dengang blev SAS ad flere omgange hædret som det mest punktlige flyselskab i Europa.

Sådan er det ikke længere, hvilket dokumenteres i analysevirksomheden Ciriums løbende punktlighedsrapporter for flyselskaberne. 

I juli var Iberia endnu engang det mest punktlige flyselskab i Europa med 80,75 procent af ankomsterne til tiden, hvilket i henhold til definitionen er senest 15 minutter efter tidtabellen. Det er på baggrund af indsamlede data fra 15.409 flyvninger, hvilket svarer til 99,67 procent af den samlede produktion.

Efter Iberia fulgte Finnair med en punktlighed på 79,82 procent, mens Norwegian Air Shuttle (DY) havnede på en tredjeplads, idet 76,97 procent af flyvningerne havde rettidig ankomst. Norwegian er også registreret med Norwegian Air Sweden (D8), der landede på en punktlighed på 69,23 procent. Tilsammen blev der registreret 13.597 Norwegian-flyvninger

I Cirium-rapporten for juli optræder SAS ikke på top 10-listen. SAS har selv rapporteret en punktlighed på 62,6 procent, hvilket absolut ligger i den lave ende i forhold til konkurrenterne.

Konsistent høj punktlighed
Iberia har gennem flere år leveret nogle ganske imponerende præstationer, hvad angår punktligheden. I 2022 vandt Iberia den europæiske netværkskategori hos Cirium med en samlet punktlighed på 86,80 procent for hele året.

Her blev Norwegian Air Shuttle (DY) det fjerdebedste selskab og Norwegian Air Sweden (D8) det syvendebedste. SAS havnede på en 8. pladsen med en punktlighed på 73,36 procent, hvilket var to pladser lavere end Finnair, der lykkedes med at få 77,95 procent af flyene frem til destinationen til tiden.

Bemandingsproblemer hos både lufthavne og flyselskaber har været nogle af de udfordringer, som flyselskaberne har kæmpet med under genopretningen efter COVID-19. Men trods dette har Iberia formået at holde en konsistent, høj kvalitet under hele perioden, hvor trafikken er blevet opskaleret efter pandemien.

 

Relaterede artikler:

Norwegian havde bedst punktlighed i Europa i maj

SAS og Norwegian: Punktlighed ikke god nok

SAS tilbage i punktligheds-eliten