Boeing 757-200 fra Icelandair i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | theaviationplatform.dk)

Icelandair leverer rekordomsætning i tredje kvartal

I årets tredje kvartal omsatte Icelandair for 3,7 milliarder kroner, og bundlinjen lød på 440 millioner kroner. Selskabet melder om stærk efterspørgsel i årets sidste tre måneder.

Icelandair var et af de flyselskaber, der var hårdt ramt under coronapandemien. Selskabets forretningsmodel er lagt op på et trafiksystem, der forbinder Europa med Nordamerika via trafikknudepunktet i Reykjavik-Keflavik International Airport, og de strenge COVID-19-restriktioner i USA og Canada kunne aflæses i både regnskab og passagertal.

Nu er Icelandair imidlertid tilbage stærkere end nogensinde, hvilket regnskabet for årets tredje kvartal dokumenterer. Her leverede Icelandair en rekordomsætning på 486,7 millioner dollars, hvilket svarer til godt 3,7 milliarder kroner.

En EBIT-andel på hele 19 procent sikrede samtidig en stærk bundlinje på 57,9 millioner dollars (440 millioner kroner).

“At levere et så robust økonomisk resultat drevet af rekordstore indtægter viser tydeligt styrken af ​​vores forretningsmodel. Ved at bruge fleksibiliteten i vores rutenetværk og drift var vi i stand til at udnytte mulighederne på alle vores markeder i kvartalet,” siger Bogi Nils Bogason, der er koncernchef i Icelandair.

Stærk udvikling i transatlantisk trafik
Den udbudte kapacitet målt på passagersædekilometer svarede til 82,3 procent af kapaciteten i samme kvartal i 2019, og der var i alt 1.430.100 passagerer, der rejste til, fra eller via Reykjavik fra juli til september, der traditionelt er det stærkeste kvartal i regnskabsåret.

Det høje passagertal var godt hjulpet af en rekordhøj belægning på 87,6 procent.

Passagertallene fra kvartalet viser også, at der var flere passagerer, der rejste via Island, end der valgte at besøge øen som turister. I alt 610.652 fløj via Reykjavik mellem Europa og Nordamerika vice versa, mens 590.319 rejste til vulkanøen i Nordatlanten som turister. Derimod var der blot 154.018 rejsende fra Island samt 75.111 på indenrigsruterne.

“Det er fantastisk at se, hvor hurtigt vores transatlantiske marked er kommet sig, og det tegner sig for 43 procent af det samlede antal passagerer i kvartalet,” lyder det fra koncernchefen.

Udfordrende driftsmiljø i vinteren 2022/23
I fjerde kvartal vil Icelandair fortsætte med at genopbygge trafikprogrammet, og selskabet forventer at nå op på 98 procent af kapaciteten i forhold til samme periode i 2019.

Selvom bookingsituationen i fjerde kvartal ser stærk ud, forventer Icelandair dog en del modvind i den kommende vintersæson med et “udfordrende driftsmiljø” som følge af rentestigninger og høje omkostninger, der forventes at påvirke efterspørgslen.

Når selskabet kigger ind i begyndelsen af 2023 er det også forventningen, at kapacitetsudbuddet vil være længere bagud i forhold til 2019-niveauet, end det har været tilfældet i fjerde kvartal. Det skyldes ifølge Icelandair den aktuelle usikkerhed omkring den globale økonomiske situation.

 

Relaterede artikler:

Rekordhøj belægning hos Icelandair

Overskud og stærk efterspørgsel hos Icelandair

Første kvartalsoverskud i Icelandair i to år