Icelandair landede et overskud på 28 millioner kroner i årets andet kvartal. Stærk efterspørgsel gør, at kapaciteten senere på året ventes at stige til 90 procent af 2019-niveauet.
Efter underskud i årets første tre måneder forventede Icelandair, at det ville vende tilbage til sorte tal på bundlinjen i andet kvartal. Og det lykkedes for det islandske flyselskab.
Således har Icelandair præsenteret sit regnskab for perioden april til juni, og her fik selskabet et overskud på 3,8 millioner dollar, eller hvad der svarer til 28 millioner kroner. Resultatet for første kvartal var et tab på 350 millioner kroner, og dermed fik Icelandair vendt skuden i perioden frem til sommeren.
Icelandair endte med en kapacitet på 76 procent i andet kvartal i forhold til niveauet i 2019 før coronapandemien. I årets første kvartal var kapaciteten på blot 58 procent. Belægningsgraden i andet kvartal var 78,5 procent mod et niveau på 74 procent i marts i år.
I løbet af andet kvartal fik Icelandair ansat næsten 1.000 nye medarbejdere, da efterspørgslen for alvor begyndte at stige, efter rejserestriktionerne blev lettet.
Fleksibelt netværk gavner i udfordrende tider
Koncernchef i Icelandair, Bogi Nils Bogason, er glad for, at selskabet lykkedes med at vende tilbage til rentabilitet i perioden fra april til juni.
”At skabe overskud i andet kvartal er en vigtig milepæl på vores vej mod finansiel bæredygtighed. Udnyttelse af fleksibiliteten i vores netværk og robuste infrastruktur har givet os mulighed for hurtigt at øge kapaciteten i takt med den høje efterspørgsel og opnå en forbedret belægningsgrad og højere udbytte på trods af forskellige eksterne faktorer, der påvirker vores forretning, såsom brændstofprisen, der er mere end fordoblet på et år,” siger han.
Bogi Nils Bogason fortæller, at selskabets genopretning er fortsat ind i juli med flere destinationer og hyppigere afgange til populære destinationer. Men ligesom mange andre i luftfartsbranchen er Icelandair blevet udfordret som følge af personalemangel i europæiske og nordamerikanske lufthavne, hvilket har betydet forstyrrelser i driften.
”Vi er dog i en god position til at reagere på sådanne forstyrrelser med vores omfattende trafikprogram og frekvens af flyvninger, der gør det muligt for os at få vores passagerer hurtigt og effektivt til deres destinationer,” forklarer han.
Forventer et kapacitetsniveau på 90 procent
Icelandair oplever stærk efterspørgsel på rejser i årets tredje kvartal. Det betyder, at selskabet forventer at nå op på 83 procent i kapacitet i forhold til samme periode i 2019 samt 90 procent i fjerde kvartal 2022.
”Det er godt at se en så stærk efterspørgsel til Island, og at det transatlantiske marked kommer sig godt. Udsigterne er også gode i vores fragt- og leasingforretninger. Som vi har set tidligere, og hvad pandemien og den efterfølgende genopretningsfase klart har vist, er, at vi har en robust forretningsmodel og et fremragende hold af medarbejdere. Vi vil fortsætte med at arbejde hårdt på at forløse de muligheder, vi ser for Icelandair fremadrettet,” siger Bogi Nils Bogason.
Flåden af Boeing 737 MAX hos Icelandair består i øjeblikket af 13 fly, og selskabet vil tage imod yderligere fem MAX-fly i løbet af efteråret. Flyene skal understøtte yderligere vækst- og bæredygtighedsmål, lyder det.
Relaterede artikler:
Icelandair flyver egne bagagefolk til Schiphol