Boeing 737 MAX-fly fra Icelandair. (Foto: Icelandair | PR)

Icelandair overraskende i top på punktlighed

Icelandair svingede sig op på førstepladsen over de mest punktlige flyselskaber i Europa i juni. To andre nordiske selskaber er også med på listen over de fem bedst præsterende flyselskaber.

Flyene fra Icelandair var dem, der ankom mest til tiden i juni rundt om i de forskellige lufthavne. Det viser de nyeste tal fra analysevirksomheden Cirium, der hver måned opgør listen over de mest punktlige flyselskaber.

Således opnåede Icelandair en punktlighed (OTP) på 84,08 procent i årets første sommermåned, hvilket – på trods af førstepladsen – var et lille fald fra 84,36 procent i maj. Præstationen blev opnået på baggrund af næsten 4.000 flyvninger.

Rangeringen af de bedste præsterende flyselskaber i Europa i forhold til punktlighed sker ud fra den såkaldte On-Time Performance (OTP), der defineres som et flys ankomst til gaten inden for 15 minutter efter det planlagte ankomsttidspunkt.

Icelandair oplever ofte forstyrrelser af flytrafikken til og fra basen i Keflavik International Airport som følge af vulkanudbrud eller dårligt vejr. Men i juni, hvor der var mange aflysninger og forsinkelser i den generelle europæiske trafik, røg selskabet således noget overraskende i top på punktlighed.

Særligt fokus på punktlighed
Bogi Nils Bogason, koncernchef i Icelandair, glæder sig over, at flyselskabet fløj op på Europas punktlighedstop i juni.

”Vi ved, at punktlighed vægtes højt af vores kunder, så vi er meget glade for at Icelandair er det mest punktlige flyselskab i Europa i øjeblikket. Det er noget, vi har særlig fokus på, og som vores team arbejder hårdt for hver dag, så vi er stolte af at se det hårde arbejde betale sig. Vores passagerer får en positiv oplevelse, og så bidrager det også til lavere driftsomkostninger for flyselskabet,” siger han.

Icelandair har i år lanceret nye ruter til Færøerne, Halifax og Pittsburgh, så der i alt nu betjenes 50 destinationer. Det er selskabets mest omfattende sommertrafikprogram nogensinde.

SAS og Finnair i top-5
Andenpladsen på Ciriums liste over de mest punktlige flyselskaber i Europa i juni er Iberia Express, der sluttede måneden med en OTP på 82,5 procent. Et fald på næsten otte procentpoint i forhold til maj. Iberia kom på tredjepladsen med 77,69 procent – næsten ni procentpoint dårligere end måneden forinden.

SAS indtog imidlertid fjerdepladsen med en OTP på 77,08 procent – et fald på næsten otte procentpoint i forhold til maj. Finnair sprang fra 13. pladsen til femtepladsen i juni, hvor punktligheden endte på 76,11 procent. Et lille fald på under ét procentpoint fra maj.

Mens Norwergian Air Shuttle (DY) var på førstepladsen i maj, endte selskabet uden for top-10 på Ciriums liste i juni. Det norske lavprisflyselskabs punktlighed har dermed ændret sig meget i negativ retning fra maj til juni.

 

Relaterede artikler:

Icelandair og CAE i samarbejde om flysimulator

Tocifret passagervækst hos Icelandair

Norwegian og SAS fører an i punktlighedstoppen