Icelandair reddet af parlamentet

Det islandske parlament Altinget har nedlagt forbud mod den islandske pilotforenings planlagte strejkeaktioner mod Icelandair. Men det internationale transportarbejderforbund truer i stedet med sympatiaktioner.

Udsigten til en omfattende konflikt hos medlemmerne af den islandske pilotforening, FIA, har fået det islandske parlament til at gribe ind.

Den 9. maj indledte piloterne hos Icelandair en 12-timers lang strejke, der tvang det islandske luftfartsselskab til at aflyse en række flyvninger. Strejken blev en realitet som følge af uenighed om indholdet af forslaget til en ny overenskomst.

Icelandairs piloter ønsker bedre lønforhold og har netop afvist et udspil om en 2,8 procent lønstigning for det næste år. Herudover vil Icelandair-piloterne heller ikke længere acceptere at arbejde mere, end hvad der er beskrevet i aftalerne.

Den islandske pilotforening havde varslet nye 12-timers strejker den 16. maj og den 20. maj, ligesom en todages strejke den 23. maj og en firedages strejke den 30. maj var sat på agendaen for at gøre det islandske flyselskab mere forhandlingsvillig.

Faglig voldgiftsret
Men det islandske parlament ville det anderledes. Interesserne i islandsk turisme er tilsyneladende så store, at man ikke vil tillade en større konflikt på området.

I en pressemeddelelse oplyser Icelandair, at Altinget har forbudt de varslede strejkeaktioner, og at en faglig voldgiftsret skal afgøre piloternes løn- og ansættelsesforhold senest den 1. juli, hvis parterne ikke selv har nået en afgørelse inden den 1. juni.

Hvorvidt en eventuel konflikt er stoppet, er det for tidligt at sige noget om. Det internationale transportarbejderforbund (ITF) truer nu med at arrangere blokader mod Icelandairs fly på udvalgte europæiske destinationer.

“Den islandske pilotforening har udvist en samarbejdsvillig holdning, og på trods af at have et meget stærkt mandat til at gennemføre faglige aktioner, har man stadig forsøgt at nå frem til en forligsaftale med flyselskabet. Piloternes krav er fair og legitime, og det ville være i flyselskabet samt Islands bedste interesse at nå frem til en aftale,“ siger Gabriel Mocho, der er sekretær for ITF´s afdeling for civil luftfart.

Beslutningen om den faglige konflikt, der nu er blevet forbudt af det islandske parlament, blev besluttet ved en urafstemning sidste i april måned. Her vedtog 98 procent af samtlige piloter, at der skulle etableres en konflikt.