En Boeing 757-200 fra Icelandair. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Icelandair tættere på styrket finansielt grundlag

Icelandair er i afsluttende forhandlinger med sine kreditorer om vilkårene i en økonomisk redningsplan, der flere gange er blevet udskudt på grund af en tvist med kabinepersonalet.

Siden begyndelsen af coronakrisen har Icelandair arbejdet på at lande en redningsplan, der skal sikre flyselskabets overlevelse.

Den økonomiske redningsplan har dog flere gange mødt problemer – blandt andet i form af en tvist med selskabets kabineansatte, som længe har været utilfredse med vilkårene i en ny overenskomstaftale.

Nu meddeler Icelandair imidlertid, at det skrider fremad med arbejdet. Flyselskabet har afsluttet forhandlingerne med størstedelen af kreditorerne, og forhandlingerne med de resterende kreditorer er på et fremskredent stadie, lyder det. Icelandair forventer, at de endelige aftaler falder på plads i løbet af indeværende uge.

Aftalerne vil være betinget af, at der gennemføres en planlagt aktieemission i løbet af august, og at flyselskabet indgår aftale om en statsgaranteret kreditfacilitet. Aftalerne med kreditorerne er afgørende for, at Icelandair kan sikre fleksibilitet.

Forventer yderligere MAX-kompensation
Icelandair har tidligere afsluttet forhandlinger med både piloter, kabineansatte og flymekanikere om nye overenskomster, der skal sikre selskabets konkurrenceevne.

I øjeblikket har Icelandair også fremskredne forhandlinger med Boeing om yderligere kompensation for de groundede Boeing 737 MAX.

”Selskabet forventer at modtage yderligere kompensation for sit tab på grund af groundingen, og at der vil blive foretaget ændringer i leveringsplanen for fremtidige Boeing 737 MAX,” skriver Icelandair i sin meddelelse.

Når Icelandair har afsluttet forhandlingerne med de resterende kreditorer, vil selskabet udsende information til potentielle investorer i aktieemissionen.

Piloter skulle arbejde i kabinen
Den økonomiske redningsplan er blevet udskudt flere gange som følge af blandt andet uoverensstemmelser med de kabineansatte. De to parter forsøgte gennem længere tid at lande en ny overenskomstaftale, men uenigheden var for stor.

Icelandair oplyste i juli, at alle 1.000 kabineansatte kunne forvente en fyreseddel, og at de piloter i selskabet, som var i overskud, ville påbegynde arbejde i kabinen. Dette skete efter, at 73 procent af kabinepersonalet stemte nej til vilkårene i en ny aftale.

Kun halvandet døgn senere trak Icelandair imidlertid afskedigelserne tilbage, da flyselskabet langt om længe landede en aftale med kabinemedarbejderne.

Transportforbund fordømmer Icelandairs handlinger
Alt imens Icelandair fremlægger status på den økonomiske redningsplan, er der fortsat fokus på selskabets kabineansatte. Det Europæiske Transportarbejderforbund (ETF) støtter kabinemedarbejderne i et åbent brev til dem, selv om sagen altså er løst.

ETF og ETF Pilot har gennem de seneste måneder fulgt tvisten mellem Icelandair og selskabets kabineansatte. Icelandairs planer om at sætte piloter til at arbejde i kabinen blev betragtet som et forsøg på at afpresse kabinepersonalet til at indgå en aftale. Og dét vakte imidlertid stor opsigt hos ETF.

”Vi fordømmer kraftigt både selskabets opførsel, der er stødende over for både kabinepersonale og piloter, såvel som piloternes handlinger. Piloterne afviste faktisk ikke opfordringen fra selskabet og stillede sig i stedet til rådighed for at undergrave kabinebesætningens position og dermed sætte det professionelle image for piloter såvel som sikkerhedsstandarder i fare,” skriver ETF i en pressemeddelelse.

”ETF Pilot kan ikke understrege nok, at en specifik faggruppe aldrig bør bruges til at undergrave andres position, og at ingen gruppe af arbejdstagere nogensinde frivilligt skal deltage i handlinger, der kan undergrave arbejdsvilkårene for andre faggrupper.”

Den nye overenskomstaftale mellem Icelandair og selskabets kabineansatte løber frem til 30. september 2025.

 

Relaterede artikler:

Icelandair forventer underskud på 700 millioner kroner

Icelandair trækker fyringer tilbage

Icelandairs kabineansatte afviser overenskomstaftale