En Boeing 737 MAX fra Icelandair. Foto: Icelandair/Facebook

Icelandairs genrejsning i 2022 var bedst i Norden

3,7 millioner rejsende sidste år betyder, at Icelandair er kommet længere med få forretningen tilbage på samme niveau som før COVID-19-pandemien end de andre nordiske flyselskaber.

I det forgange år kom der for alvor blus under genopretningen blandt flyselskaberne i takt med, at landene lempede rejserestriktioner, grænser blev genåbnet og passagerernes rejseiver vendte tilbage efter flere år præget af COVID-19-pandemien.

Det kunne også mærkes hos Icelandair, der nu fortæller, at flyselskabet nåede et passagertal på 3,7 millioner i løbet af 2022. Det er en væsentlig forbedring i forhold til de 1,5 millioner passagerer, der rejste med selskabet i corona-året 2021.

Det betyder desuden også, at flyselskabet er tilbage på 84 procent af 2019-niveauet, da man i det sidste normale år før pandemien havde 4,4 millioner rejsende ombord i flyene. Baseret på de tal, der foreløbigt er tilgængelige, ligger Icelandair væsentligt bedre end de andre børsnoterede nordiske flyselskaber som SAS, Norwegian og Finnair, der grundet flere forskellige udfordringer endnu ikke er lige så langt i genopretningen.

18 procent efter 2019-niveauet
Et isoleret blik på trafiktallene fra december viser, at 233.569 passagerer gjorde brug af Icelandair i årets sidste måned, hvilket svarer til et fald på 18 procent i forhold til niveauet fra 2019, hvor tallet var 284.940 rejsende.

Ud af det samlede antal rejsende i december 2022 var 19.777 indenrigspassagerer, mens de resterende 213.792 fløj internationalt. 79.071 af disse rejste til Island, 49.773 skulle fra Island til destinationer i udlandet og 84.948 var transferpassagerer.

På de internationale flyvninger havde Icelandair en belægningsgrad på 73 procent i den forgangne måned, og på indenrigstrafikken var tallet blot en kende mindre, da det endte på 72,7 procent. I 2019 var tallene i årets tolvte måned henholdsvis 80,7 procent samt 69,8 procent.

Ramt af ekstremt vejr
I løbet af december var der stor forskel i punktligheden mellem flyvningerne internt i Island og til udlandet. Ved de internationale flyvninger ankom 62,4 procent af Icelandair flyene inden for et kvarter af det planlagte tidspunkt i tabellen, mens tallet var 81 procent ved indenrigsankomsterne.

Ifølge flyselskabet skyldtes dét, at udefrakommende omstændigheder vanskeliggjorde afviklingen af flytrafikken i december måned.

”Både punktligheden, belægningsgraden og resten af den samlede drift blev væsentligt påvirket af en række forstyrrelser, der blev forårsaget af ekstremt vejr på Island i december,” lyder det fra flyselskabet i en skriftlig kommentar.


Relaterede artikler: 

Icelandair næsten på niveau med 2019 i oktober

Icelandair leverer rekordomsætning i tredje kvartal

Nordiske flyselskaber mødte forskellige udfordringer