Ingen Airbus-ordrer i februar

Ikke en eneste ordre på nye fly tilfaldt Airbus i februar. Måneden forinden var det konkurrenten Boeing, der ikke fik nogen nye ordrer.

Luftfartsindustrien er i øjeblikket inde i en voldsom krise i forbindelse med coronavirussens udbrud. Flyselskaber er hårdt presset, ligesom flyproducenterne også synes at lide under den faldende rejseaktivitet.

Airbus kom således gennem februar uden at modtage én eneste ordre på et nyt fly, meddeler den europæiske producent. Januar var dog usædvanlig god for Airbus, der endte med netto-ordrer på 274 nye fly. Airbus leverede 55 fly til 35 forskellige kunder i februar, hvilket bringer tallet for årets to første måneder op på 86. Det er lidt lavere end i samme periode i 2019.

De leverede fly i februar udgjorde 37 Airbus A320neo, tre A320ceo, fire A220, syv A350-900, to A350-1000, én A330-neo og én A330ceo.

”Mange flyselskaber reducerer kapaciteten og træffer nødforanstaltninger for at reducere omkostningerne. Regeringerne skal tage det til efterretning. Flyselskaberne gør deres bedste for at holde sig flydende, mens de udfører den vigtige opgave med at knytte verdens økonomier sammen,” siger Alexandre de Juniac, topchef for flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, ifølge Aviation Voice.

Boeing uden ordrer i januar
Mens Airbus fik en mareridtsagtig februar, var det konkurrenten Boeing, der i januar måtte sande en helt måned uden en eneste ny flyordre. Det var første gang siden 1962, at den amerikanske flyproducent ikke modtog nogen ordrer i en januar. Boeing leverede 13 nye fly til kunderne i januar 2020.

Boeing lider store økonomiske tab som følge af den igangværende 737 MAX-krise, der snart har varet et helt år. Flyproducenten slog dog en anelse tilbage i februar, da det japanske flyselskab All Nippon Airways (ANA) lagde en ordre på 15 nye Boeing 787 Dreamlinere.

De amerikanske luftfartsmyndigheder forventer, at den groundede flytype Boeing 737 MAX kan gennemføre en certificeringstestflyvning inden for få uger. Flere hundrede MAX-fly har siden 12. marts 2019 stået på jorden, efter to ulykker inden for fem måneder kostede i alt 346 mennesker livet i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

MAX-krisen har med andre ord varet rigtig længe, men i øjeblikket er fokus rettet mod coronavirus-krisen. Flere større flyselskaber har ifølge nyhedsbureauet Reuters advaret om, at coronacirus-udbruddet kan reducere indtægterne med op til svimlende 113 milliarder dollar (745 milliarder kroner, red.) alene i 2020.

At flyselskaberne i de første måneder af 2020 har holdt igen med at bestille nye fly er derfor ikke nogen overraskelse. Økonomierne er pressede, og selskaberne kæmper uomtvisteligt en hård kamp om overlevelse under den igangværende krise.

 

Relaterede artikler:

Ingen Boeing-ordrer i januar – første gang i 58 år

FAA: MAX-certificeringsflyvning i løbet af få uger

USA vil øge told på Airbus-fly til 15 procent