Ingen danske ruter i Flybe Nordics vinterfartplan

Det nyetablerede regionale flyselskab Flybe Nordic har netop offentliggjort vintertrafikprogrammet med 24 ruter. Selvom selskabet har bebudet sin entré i det danske marked, er der indtil videre ingen ruter til Danmark i den nye fartplan.

(OPDATERET)

Det nyetablerede nordiske regionale flyselskab Flybe Nordic, der er ejet 60 % af britiske Flybe og 40 % af Finnair, har netop offentliggjort selskabets første trafikprogram gældende fra 30. oktober 2011 og frem til udgangen af marts måned 2012.

Trafikprogrammet har nok været studeret med særlig interesse hos svenske Skyways og danske Cimber Sterling, der forventer, at det nyetablerede selskab vil blive en konkurrent i kampen om at skabe Nordens førende regionale flyselskab.

Men indtil videre er der ikke noget at frygte i Danmark. Det nye selskab lancerer primært indenrigsruter i Finland samt ruter til Sverige, Norge, Estland og Polen.

Britiske Flybe har fået det daglige operationelle ansvar for det nye selskab. Her har man valgt at overtage en række af de ruter, somFinnish Commuter Airlinestidligere opererede, ligesom der også er åbnet på nye ruter.

“Flybe er stolte affremover at kunne betjene Finland, Estland og området omkring Norden og Baltikum. Det er en situation, som vihar arbejdet længe for at virkeliggøre. Dagens offentliggørelse af nye ruter markerer en ny æra for prisbillige rejsemuligheder for både fritids- og forretningsrejsende i regionen,“ udtaler Mike Rutter, der er direktør for Flybe Europe, hvorunder Flybe Nordic er organiseret.

Mike Rutter tilføjede, at Flybe fortsat har planer om at ekspandere yderligere i regionen, hvilket inkluderer destinationer i Letland, Lithauen og Danmark.

I en pressemeddelelse fra Finnair hedder det i øvrigt, at de nye ruter også skal understøtte Finnairs internationale flyforbindelser og således fungere som feeder-ruter til det store finske selskab. Der er således tale om code-share flyvninger, hvor begge selskabers IATA-koder, AY/BE, anvendes.

Udover indenrigstrafikken i Finland har Flybe Nordic valgt at satse markant på ruterne til Sverige, som netop er det vigtigste markedsområde for konkurrenten Skyways. Flybe Nordic vil flyve til Stockholm (Bromma),Norrköping, Umeå og Skellefteå. Til Norge flyves der til Trondheim direkte fra Helsinki.

Alt i alt et relativt forsigtigt udspil fra Flybe Nordic, der formentlig først skal have hele organisationen ogflåden på plads, inden man for alvor kaster sig ind i den store nordiske luftfartskrig.