Ingen lyd fra Air Sweden

Den 2. april vil Air Sweden starte flyvninger fra København til Skopje og Beirut. I Trafikstyrelsen har man dog endnu ikke hørt fra selskabet.

Om mindre endtre uger, tirsdag den 2. april, forventer Air Sweden at lande i Københavns Lufthavn for første gang og indvie sine nye ruter fra København til blandt andet Skopje og Beirut. Air Sweden har ikke selv et såkaldte Air Operators Certificate (AOC), som er nødvendigt for at kunne drive luftfartsselskab.

Og selv om selskabets hjemmeside indeholder billeder af et Airbus A320-fly i selskabets farver, så har Air Sweden heller ikke sine egne fly. Derfor skal litauiske Smart Lynx opererer flyvningerne for Air Sweden. Men hos den danske trafikstyrelse har man ikke andet kendskab til de to selskabers planer, end styrelsen har kunnet læse sig til i medierne.

”Hverken Air Sweden eller Smart Lynx har kontaktet os i denne sag,” pointerer kontorchef Thorkild Saxe fra Trafikstyrelsen.

Hvis et luftfartsselskab fra et EU-land først har fået udstedt et AOC af sit hjemlands luftfartsmyndigheder, kan selskabet frit flyve ruteflyvning inden for EU og skal ikke ansøge om lov hos myndighederne i de lande man vil flyve til og fra. Air Sweden kan derfor uden problemer starte flyvninger fra Skellefteå i Nordsverige til London og København.

Men når kursen sættes ud af EU kan sagen være en anden. Og i det hele taget anbefaler Thorkild Saxe, at man som nyt ruteflyselskab med operationer fra Danmark lige giver Trafikstyrelsen et kald.

”Det er svært at sige præcist, hvilke tilladelser de skal have, når vi ikke ved, hvad de konkret vil flyve. Inden for EU er der fri flyvning. Men med hensyn til Beirut og Skopje skal de formentlig ansøge om tilladelse hos os og hos det andet land, men det kan komme an på, hvad de konkret vil flyve,” forklarer kontorchef Thorkild Saxe fra Trafikstyrelsen til CHECK-IN.dk.

Heller ikke hos den svenske Transportstyrelse har man hørt fra Air Sweden eller Smart Lynx. De flyvninger fra Sverige, som fremgår af den fartplan, som er offentliggjort på Air Swedens hjemmeside, går da også kun til destinationer i andre EU-lande. Det er kun fra København, at svenskerne agter at flyve ud af fællesskabet.

Opstart udskudt til april
Air Swedens planlagte fartplan har det dog med at ændre sig. I november sidste år præsenterede selskabet en plan om fra februar i år at flyve fra Arvidsjaur og Umeå via Stockholm og videre ud i Europa. Det blev sidenhen ændret til at Københavns Lufthavn skulle være mellemstationen i stedet for Stockholm. Og fra København skulle Air Swedens fly fortsætte til Skopje, Amman og Beirut. De operationer skulle gå i luften fra 28. februar.

Men som CHECK-IN.dk kunne fortælle den 28. februar, så er opstarten udskudt til starten af april. Samtidig er Amman strøget af planen, ligesom selskabets nordsvenske trafikknudepunkt er flyttet fra Umeå til Skellefteå.

Blot en turoperatør
Flere steder på sine hjemmesider kalder Air Sweden sig et luftfartsselskab, ligesom det tilbyder wet-lease flyvninger for andre selskaber. Men den svenske Transportstyrelse oplyser til CHECK-IN.dk, at Air Sweden ikke har et AOC – og selskabet er derfor i teknisk forstand ikke et luftfartsselskab, men blot en turoperatør.

På selskabets hjemmesider er der desuden billeder af et Airbus A320-fly med registreringsbogstaverne SE-RJN malet i Air Swedens farver. Det fly har dog siden maj sidste år fløjet for det mexicanske selskab Interjet ABC som XA-PAL og er tilsyneladende ikke ejet af Air Sweden længere.

CHECK-IN.dk har adskillige gange den seneste uge telefonisk såvel som skriftligt forsøgt at kontakte Air Swedens direktør Stig-Erik Dahlberg. Det er endnu ikke lykkedes.

Læs også:

Svenskere udskyder CPH-entré

CPH får to nye interkontinentale ruter

Svensk charterselskab vil gå rute-vejen