John S. Slattery (Foto: GE Aerospace | PR)

Irer ny formand for svensk elfly-producent

Heart Aerospace har hentet en erfaren profil ind i bestyrelsen, da flyproducenten har udpeget en tidligere koncernchef fra Embraer som formand for selskabet, der vil have et elfly i luften i 2028.

En ny mand har sat sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos den svenske elfly-producent Heart Aerospace, der har hovedkvarter i Gøteborg og er i færd med at udvikle flytypen ES-30, som efter planen vil få plads til 30 passagerer og ventes at kunne indgå i kommerciel drift i 2028.

Ifølge flyproducenten vil flytypen have en rækkevidde på 200 kilometer, når det udelukkende flyver på elektricitet, men et hybridsystem vil forlænge de strækninger, som det er muligt at flyve til 400 kilometer med 30 passagerer samt 800 kilometer, hvis der er 25 rejsende ombord.

Nu oplyses det, at John S. Slattery som nyudnævnt formand for bestyrelsen skal bidrage til selskabets arbejde med at få ES-30 på vingerne. Han bliver dog ikke en del af den daglige ledelse hos Heart Aerospace, men vil passe sit eget arbejde ved siden af bestyrelsesgerningen.

Har erfaring fra forskellige områder
Til dagligt fungerer irskfødte John S. Slattery som kommerciel direktør for den amerikanske virksomhed GE Aerospace, der fremstiller flymotorer til brug for både passager- og militærfly. Han har desuden tidligere været beskæftiget med flyproduktion, da han har været koncernchef for Embraer i knap 10 år.

Inden hans tid hos den brasilianske flyproducent bestred Slattery i en periode på 15 år diverse ledelsesroller hos forskellige selskaber og organisationer, der arbejdede med leasing, rådgivning samt finansiering inden for luftfartsbranchen.

Den nye bestyrelsesformand slår fast, at han ser frem til at indtræde i den nye rolle. Han understreger desuden, at flytypen fra den svenske producent ikke udelukkende er et spændende produkt alene, fordi den vil medvirke til den grønne omstilling af flytrafikken.

”Det område, som Heart Aerospace sigter efter, er klar til at blive forstyrret, og det vil ikke kun bidrage til den grønne omstilling af passagerflyvninger, men også hjælpe med at demokratisere branchen, men også give flere grupper mulighed for at rejse og bringe nyt liv til lufthavne, som i øjeblikket mister trafik.”

”Vi kunne ikke være mere tilfredse”
Ifølge Anders Forslund, der er medstifter og koncernchef hos Heart Aerospace, er man fra selskabets side meget tilfredse med, at det er lykkes at få en erfaren profil til at stille sig i spidsen for flyproducentens bestyrelse.

”Han (John S. Slattery, red.) er en af de ledere, som har været med til at definere branchen i nyere tid og han har en stor iver efter at få reduceret mængden af CO2, der udledes fra flyvninger. John er den perfekte tilføjelse til Heart Aerospace i takt med, at virksomheden vækster, så vi kunne ikke være mere tilfredse.”

Sidste efterår offentliggjorde virksomheden desuden, at man også havde etableret et advisory board, som består af 21 medlemmer, der blandt andet er flyselskaber, lufthavne og andre brancheaktører. SAS og DAT er en del af dette.

I øjeblikket ser ordrebogen hos Heart Aerospace således ud, at kunderne har afgivet 250 håndfaste bestillinger på fly samt tegnet optioner på yderligere 120 ES-30’ere. I tillæg hertil er der udfærdiget hensigtserklæringer på 91 fly.


Relaterede artikler:

SAS åbner for reservationer til flyvning med elfly

Sydsvensk lufthavn sigter efter produktion af elfly

Ny rapport: 52 mulige elflyruter fra danske lufthavne