Irsk selskab får USA-tilladelse Norwegian ikke kan få

De amerikanske myndigheder har tildelt et irsk flyselskab den tilladelse til USA-flyvninger, som Norwegians irske datterselskab har ventet på i mere end to år.

Det franske flyselskab ASL Airlines France har af de amerikanske myndigheder fået tildelt et såkaldt ”Foreign Air Carrier Permit”, som giver selskabet lov til at flyve med passagerer mellem Europa og USA.

Det er der i og for sig ikke noget bemærkelsesværdigt i. Sagen er imidlertid den, at ASL Airlines France er et datterselskab af ASL Airlines Ireland og opererer på moderselskabets irske driftstilladelse – i luftfartsterminologi kaldet en ”Air Operators Certificate” (AOC). ASL-koncernen består af flyselskaber i flere europæiske lande baseret på det irske AOC. De tager sig i dag primært af fragtflyvninger, men vil nu gerne ind på passagermarkedet over Atlanten.

Det, at selskabet opererer på et irsk AOC, har været en af hovedankerne mod udstedelsen af en ”Foreign Air Carrier Permit” til Norwegians irske datterselskab, Norwegian Air International.

I mere end to år har Norwegian gået og ventet på, at de amerikanske myndigheder ville tildele et ”Foreign Air Carrier Permit” til Norwegian Air International. Det er nemlig det selskab, hvori Norwegian gerne ville have placeret sine langdistanceflyvninger med amerikanskbyggede Boeing 787 Dreamliner-fly.

De amerikanske myndigheder er dog kommet under massivt pres fra amerikanske fagforeninger, flyselskaber og politikere, da de løfter øjenbrynene over, at et norsk flyselskabs irske datterselskab vil flyve mellem Fastlandseuropa og USA med besætninger ansat og baseret i Thailand og USA.

Frist forlængst udløbet
Det amerikanske transportministerium har tidligere meddelt, at de ikke ser nogle juridiske forhindringer for at Norwegian kan få tilladelsen. De tildelte da også selskabet en foreløbig tilladelse i april i år, og gav opponenter tre uger til at gøre indsigelser. Den frist er for længst udløbet uden at en endelig godkendelse er blevet udstedt.

Derfor opererer Norwegian fortsat sine langdistancefly på en norsk driftstilladelse. Men da Norge ikke er medlem af EU, så vil man gerne have flyene over på driftstilladelser i EU-landet Irland.

Det må derfor give anledning til undren hos Norwegian, at et andet irsk selskab godt kan få en ”Foreign Air Carrier Permit”.

Anlægger voldgiftssag
EU-Kommissionen meddelte i juli i år, at de som følge af Norwegians lange venten på en tilladelse vil anlægge en voldgiftssag mod USA for brud på den såkaldte Open Skies-aftale mellem Europa, USA og Canada. En aftale, der skal være med til at åbne luftfartsmarkedet mellem Europa og Nordamerika op for aktører fra begge sider af Atlanterhavet og give fair konkurrencebetingelser.

EU-Kommissionen vil ikke længere finde sig i at et flyselskab i et EU-land skal vente og vente på en tilladelse, som de med hjemmel i Open Skies-aftalen burde have fået for længst. Desuden venter Norwegians nyoprettede britiske datterselskab også på en tilladelse. Og så længe Storbritanniens udtræden af EU-samarbejdet endnu ikke er faldet på plads og effektueret, så vil EU-kommissionen også kæmpe for det britiske selskabs ret til at flyve til og fra USA.

Bakket op af Clinton
På den anden side af ”dammen” kalder amerikanerne det unfair konkurrence, når det norske flyselskab vil bruge irsk indregistrerede fly og personale ansat i Asien til at konkurrere på trafikken over Atlanterhavet. De frygter at det vil underminere det amerikanske marked, hvis et flyselskab får lov til sådan en manøvre. Et synspunkt, som er blevet bakket op af politikeren Hillary Clinton, der er det demokratiske parti i USA’s kandidat til landets præsidentvalg i november i år.

 

 

Relaterede artikler:

EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid

Britisk EU-exit kan forhale Norwegians USA-tilladelse

Norwegian får længe ventet USA-tilladelse

Clinton beder Obama afvise Norwegian

EU-USA topmøde gav ikke nyt håb til Norwegian

Irsk transportminister i kamp for Norwegian

ASL Airlines er nyt navn i europæisk luftfart