Bombardiers CRJ900. Foto: Bombardier

Japanere vil overtage Bombardiers CRJ-produktion

Bombardier er i forhandlinger med japanske Mitsubishi om at sælge sit CRJ-program. Den canadiske flyproducent vil tage afsked med kommerciel luftfart, hvis et salg realiseres.

Det japanske konglomerat Mitsubishi Heavy Industries er interesseret i at købe CRJ-produktionen fra Bombardier. Det rapporterer luftfartsmediet flere canadiske medier.

Efterfølgende har Bombardier bekræftet, at det ligger i drøftelser med Mitsubishi om at afhænde sit CRJ-program.

”Bombardier har for nylig meddelt, at det ville undersøge strategiske muligheder for CRJ-programmet. Fra tid til anden kan dette føre til drøftelser med potentielle modparter. Mens Bombardier generelt ikke udtaler sig offentligt om markedsspekulation eller rygter, mener Bombardier i lyset af de seneste medierapporter, at det er forsigtigt at rådgive interessenterne om, at det er i drøftelser med Mitsubishi Heavy Industries med hensyn til CRJ-programmet,” skrev Bombardier i en pressemeddelelse i onsdags.

Bombardier vil ikke kommentere yderligere på forhandlingerne. Den canadiske flyproducent understreger dog, at før der eventuelt kan opnås enighed, skal Bombardiers ledelse analysere – og bestyrelsen godkende – et salg. Der er ikke garanti for, at forhandlingerne ender med en aftale, lyder det. Herudover skal Mitsubishi selv gennemføre en såkaldt due diligence-proces i forbindelse med det eventuelle køb.

Afgørelse kan falde om to uger
Ifølge luftfartsmedie The Air Current, der har talt med kilder tæt på sagen, skal forhandlingerne mellem Bombardier og Mitsubishi være fremskredne. Mediet skriver, at der allerede kan komme en officiel erklæring i forbindelse med Paris Air Show, der begynder den 17. juni.

Mitsubishi har over for flere medier – herunder nyhedsbureauet Reuters – også selv bekræftet, at der er forhandlinger i gang, men at der ingen beslutning er truffet.

Bombardier-aktierne steg med 14 procent, da den officielle meddelelse om forhandlingerne kom ud i onsdags. Den canadiske flyproducent vil gerne finde en løsning på sin CRJ-produktion, som i øjeblikket giver underskud på grund af for få ordrer. Og Mitsubishi er angiveligt sulten efter at få ekspertise til at udvikle og certificere sit forsinkede regionale jetfly, MRJ.

Bombardier reorganiserer sig
I de seneste år har Bombardier reorganiseret sig ved at fokusere på mere profitskabende forretningsfly og biltog. For to år siden solgte Bombardier en majoritetsandel af sin C-serie til Airbus. Det betød, at flytyperne CS100 og CS300 senere blev omdøbt til A220-100 og A220-300, som altså nu bliver produceret og solgt af den europæiske flyproducent.

I november sidste år blev hele Dash 8-programmet solgt til den canadiske flyproducent Viking Air Limited via moderselskabet Longview Aviation Capital. Dermed blev hele Dash 8-programmet inklusive 100,200 og 300-serien samt Q400 frasolgt.

Hvis et salg af CRJ-programmet bliver realiseret, vil Bombardier dermed mere eller mindre have taget det endelige skridt ud af produktion af kommercielle passagerfly. De kommende uger vil således – efter alt at dømme – vise, hvorvidt Mitsubishi bliver den nye ejer af CRJ-produktionen.

Bombardiers CRJ-fly konkurrerer med Brasiliens Embraer-fly. Sidste år indgik Embraer, der er verdens tredjestørste producent af passagerfly, og Boeing en aftale om, at den amerikanske flyproducent købte 80 procent af aktierne i selskabet. Det betød, at Boeing reelt overtog Embraers produktion af kommercielle passagerfly.

 

Relaterede artikler:

Bombardier lancerer nyt 50-sæders jetfly

Bombardier sælger sit Dash 8 Q400-program

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

A220 er navnet på Airbus’ nye flytype