Efter 35 års produktion sælger Bombardier sin produktion og service af regionale turbopropfly til et andet canadisk selskab.
Den canadiske flyproducent Bombardier sælger sin produktion af det regionale turbopropfly Dash 8 Q400 til det ligeledes canadiske Viking Air.
Bombardier har de seneste år haft svært ved at sælge Q400-flyene, som har været i produktion siden 1983 med serierne Dash 8 Q100, Q200, Q300 og den nuværende Q400-serie. Flytypen blev oprindeligt produceret af de Havilland Canada, som i 1992 blev overtaget af Bombardier.
Viking Air har tidligere købt tre nedlagte flyprogrammer – Twin Otter, Beaver og CL-415 (fly til brandslukning) – fra Bombardier og genstartet produktionen af Twin Otter-vandflyene.
Bombardier siger i en pressemeddelelse, at det har indgået en endelig aftale om salg af Q-serie flyprogrammet og de Havilland varemærket til Viking Air for cirka 300 millioner canadiske dollar (næsten 1,5 milliarder kroner).
“Vi ser en stor værdi i de Havilland Dash 8-programmet med disse fly, som efterspørges og er i brug over hele verden,” siger koncernchef David Curtis fra Longview Aviation Capital Corp., som er Viking Airs moderselskab.
Ordrer på 66 fly
Bombardier har i øjeblikket ordrer på 66 Q400-fly, som endnu ikke er leveret. I alt er der produceret og leveret 580 Q400-fly, siden produktionen af dem begyndte i 1998, og samlet set er der i de fire Dash 8-serier leveret i alt 1.251 fly.
Som en del af aftalen med Bombardier vil Viking Air modtage alle aktiver og immaterielle rettigheder og typecertifikater i forbindelse med Dash 8-programmet, ligesom Viking Air påtager sig ansvaret for den verdensomspændende produktsupport af flere end 1.000 fly, som enten er i drift eller er ved at blive produceret.
Dash 8-Q400-flyene er i Danmark meget kendt på grund af den massive medieomtale flytypen fik, da SAS i efteråret 2007 i løbet af blot 49 dage havde tre alvorlige hændelser med Dash 8-Q400-fly, der måtte nødlande med fejl på landingsstel, som i alle tre tilfælde kollapsede i forbindelse med landingen.
Hændelserne fik SAS til øjeblikkeligt at sætte samtlige 27 Dash 8-Q400-fly i selskabets flåde på jorden, og siden valgte SAS at skille sig helt af med flytypen.
CRJ-programmet også i søgelyset
Samtidig med salget af Dash 8-programmet overvejer Bombardier også fremtidsmulighederne for sit aldrende program af regionale CRJ-jetfly, som heller ikke er profitabelt for selskabet.
“Vores fulde opmærksomhed er nu på CRJ-programmet,” fastslår Bombardier. ”Mens vi fokuserer på at gøre CRJ-programmet rentabelt igen, vil vi også undersøge strategiske muligheder for programmet,” siger firmaet.
Bombardiers CRJ-fly er under et hårdt konkurrencepres fra de brasilianske Embraers E-jetfly, og de nye Mitsubishi MRJ70 og MRJ90, som er i produktion med de første leverancer planlagt i 2020.
Relaterede artikler: