Bureaukrati tvinger Jet Time til at søge driftstilladelse i Finland for kunne flyve finner til Tyrkiet.
I den kommende sommer skal det danske flyselskab Jet Time flyve med finske chartergæster fra Finland til Tyrkiet og retur. For at få lov til at gøre det kræver de finske og tyrkiske myndigheder, at selskabet har en driftstilladelse, et såkaldt Air Operators Certificate (AOC), i et af de to lande.
”Vi lever af at være underleverandør til charterarrangørerne. Så når de gerne vil have os til at flyve, så gør vi hvad vi kan for at få det til at fungere. Derfor har vi indsendt en ansøgning til de finske luftfartsmyndigheder om at få lov til at få et finsk AOC,” forklarer Klaus Ren, direktør i Jet Time.
Bureaukratiske udfordringer
Hvis papirarbejdet falder på plads er det i første omgang Jet Times plan at stationere et Boeing 737-fly i Helsinki i sommersæsonen.
”Om der bliver behov for mere tager vi stilling til henover sommeren,” siger Klaus Ren.
I første omgang er det planen at flyet skal opereres med danske piloter og stewardesser. Men på sigt kan Klaus Ren ikke udelukke, at det forventede indtog i de tusinde søers land vil betyde skabelsen af finske Jet Time-arbejdspladser.
Selv om det europæiske luftrum i udstrakt grad er liberaliseret, så kan man som flyselskab stadig løbe ind i bureaukratiske udfordringer som eksempelvis at have de rigtige AOC’er. Især hvis man skal flyve til et ikke-EU-land som Tyrkiet eller hvis man har AOC i et ikke-EU-land og vil flyve fra et EU-land. Det oplever blandt andre Norwegian, der ikke kan få lov at flyve mellem Danmark og Tyrkiet på sit norske AOC.