SAS havde som mål at få samme passagertakster i CPH GO som i resten af Københavns Lufthavn. Det blev ikke til noget i ny firårig takstaftale.
Den har lige siden åbningen i oktober 2010 været en torn i øjet på SAS. Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, hvor det britiske lavprisselskab easyJet opererer fra og betaler væsentligt mindre i passagerafgift end selskaberne i den øvrige del af lufthavnen. Således betaler EasyJet i dag 78,57 kroner per passager, der afrejser fra Københavns Lufthavn. De øvrige selskaber betaler 101,97 kroner per udenrigspassager.
SAS havde da også som et erklæret mål, at få ens takster for alle, da selskabet sammen med Norwegian, easyJet og en repræsentant for de øvrige flyselskaber i lufthavnen satte sig til forhandlingsbordet over for Københavns Lufthavn for at indgå en ny firårig takstaftale med virkning fra 1. april 2015.
Da parterne tirsdag kunne præsentere den nye aftale var grundtaksten godt nok blevet sænket et par procent. Men der var ikke rokket ved prisforskellen, hvor det er omkring 23 procent billigere at benytte CPH GO. Det vil det fortsat være.
”Det er altid et ”give and take” når man laver en aftale. Vi fik det bedst opnåelige resultat, men vi fik ikke indrømmelser på CPH GO,” siger public affairs-direktør i SAS, Lars W. Andersen.
Stærk allieret
CHECK-IN.dk erfarer, at emnet reelt ikke var på bordet under forhandlingerne. Det kan skyldes, at Københavns Lufthavn i easyJet havde en stærk allieret mod SAS. EasyJet var uden tvivl ikke interesseret i at skulle betale mere for at benytte lufthavnen.
Ifølge luftfartsbekendtgørelse 9-15 har flyselskaber med base i lufthavnen og flyselskaber med mere end fem procent af trafikken egne pladser ved forhandlingerne om nye takster. De øvrige selskaber må nøjes med at sende en fælles repræsentant. Og da easyJets operationer fra CPH GO udgør mere end fem procent af trafikken i Københavns Lufthavn havde selskabet en plads ved forhandlingsbordet.
Foto: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn.