En ARJ21 fra COMAC letter fra Helsinki-Vantaa. Foto: Aleksi Hämäläinen

Kinesisk COMAC-fly på besøg i Norden

Et kinesisk regionalfly af typen ARJ21 fra COMAC var i weekenden på besøg i lufthavne i henholdsvis Finland og Norge, hvor den udførte tests.

Det er ikke hver dag, kinesisk-producerede fly lægger vejen forbi her i Norden.

Ikke desto mindre kunne man i weekenden opleve et ARJ21-700-fly fra COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China, red.), da den landede i blandt andet den finske hovedstadslufthavn Helsinki-Vantaa og i norske Bergen Lufthavn. Flyet havde registrering B-001Q.

En bruger på luftfartshjemmesiden Airliners.net har uploadet et billede af regionalflyet, der søndag landede i Bergen efter en flyvning fra Helsinki. Ifølge brugeren skulle flyet videre til Island senere på søndagen, og der er angiveligt tale om testflyvninger i det kolde, nordiske vejr.

Minder om DC-9
ARJ21-flyet er bygget ud fra en DC-9, hvor man i det ydre design finder modificerede cockpitvinduer, motorerne sidder allerbagerst på flykroppen, ligesom næse og vinduer også giver minder om DC-9-flyet. En anden bruger på Airliners.net skriver desuden, at vingerne er designet ud fra dem, man finder på et Antonov-fly. ARJ står for ”Advanced Regional Jet for the 21st Century”.

Den kinesiske flyproducent COMAC har udviklet en grundmodel, ARJ21-700, hvor der er plads til 78 passagerer i en to-klasses konfiguration og 90 passagerer, når flyet indrettes med ren økonomiklasse. Herudover arbejder COMAC på at udvikle modellen ARJ21-900 med plads til 105 passagerer.

ARJ21-flyet er bestilt primært af kinesiske flyselskaber og leasingfirmaer, og der er i øjeblikket lagt en ordre på i alt 342 fly. Det kinesiske charterflyselskab Henan Airlines regner alene med at aftage omkring 100 fly.

Chengdu Airlines har som det første flyselskab fået leveret ARJ21-flyet, og det kinesiske selskab har foreløbigt modtaget to af dem.

ARJ21-fly i konkurrence
Kinesernes ARJ21-fly er tiltænkt som fly til konkurrence med brasilianske Embraers serie af E170/175 og E190/195, ligesom flyet også skal tage kampen op med canadiske Bombardiers CRJ- og C-serie.

COMAC er stadig igang med at teste sin lidt større model, C919. Denne type er et mellemdistancefly, som vil få plads til mellem 156 og 174 passagerer. Det skal efter planen tage kampen op med Airbus A320 og Boeing 737, og man håber at kunne sende flyet i kommerciel drift fra 2021.

 

Relaterede artikler:

Første kinesiske regionaljet på vingerne i februar

Tysk flyselskab vil købe kinesiske fly

Kinesere udskyder igen levering af superfly

Emiraterne og Rusland i fælles flyprojekt

Kinesisk superfly på vingerne for tredje gang