KLM har kig på Færøerne

I Vágar-lufthavnen på Færøerne har man længe haft et ønske om flere operatører i lufthavnen. Så sent som i sidste måned var hollandske KLM på visit.

I tirsdags kunne CHECK-IN.dk fortælle, at det hollandske flyselskab KLM har kig på yderligere en destination i Danmark. Hvilken én der er tale om, er endnu frit for spekulation, men på de 18 Atlanterhavs øer, Færøerne, har man længe drømt om flere ruter til øens lufthavn, Vágar, og så sent som i sidste måned, havde man her inviteret KLM på besøg.

»Vi er i dialog med flere luftfartsselskaber, både skandinaviske og engelske om ruter til Vágar Lufthavn. I maj var repræsentanter fra KLM på besøg på Færøerne i forbindelse med VisitFaroeIslands årlige workshop, og de var også inviteret på besøg her i lufthavnen,« fortæller Jákup Sverri Kass, administrerende direktør i Vágar Lufthavn, til CHECK-IN.dk. Han understreger dog, at der i første omgang bare var tale om et høfligt visit fra KLM.

Med kendskabet til, at KLM allerede overvejer en fjerde rute til Danmark, er det langt fra usandsynligt, at det kunne ende ud med en rute til Færøerne.

Sidste år blev den forlængede landingsbane på i alt 1.799 meter taget i brug sammen med et nyt indflyvningssystem. Dette har på alle mulige måder gjort lufthavnen mere tilgængelig for flere luftfartsselskaber end tidligere.

Den længere landingsbane har først og fremmest betydet, at Atlantic Airways har kunnet anskaffe sig et Airbus A319-fly, men det har også givet lufthavnen en større variation af, hvilke flytyper der kan modtages i det hele taget. Med Jákup Sverri Kass’ egne ord er Vágar Lufthavn nu blevet til en lidt mere konventionel lufthavn, som både kan tage imod fly af typerne Boeing 737 og Airbus A320.

Tidligere har Vágar Lufthavn haft en masse restriktioner som følge af en landingsbane på blot 1.250 meter. En landingsbane af denne længde kræver både, at flyene har særlige bremser og kraftige motorer, og dermed kunne mange udbredte flytyper ikke bruges i lufthavnen.

Passagerfremgang og bedre regularitet
Det er især en direkte forbindelse til Tyskland, Frankrig eller Holland, som står højt på ønskelisten i Vágar Lufthavn, hvilket på mange måder vil gøre KLM til den rette aktør. Med hub i Amsterdam er KLM centralt lokaliseret i forhold til de tre nævnte lande.

En rute til netop et centraleuropæisk hub, vil også gavne turismen til Færøerne, idet de nuværende ruter til Barcelona og Milano primært lukrerer på færinger, som vil på ferie.

At passagergrundlaget er til stede på Færøerne, afspejles tydeligt i de seneste passagerstatistikker. Maj måned blev den travleste maj nogensinde i lufthavnens historie, og sammenlignet med sidste år bød maj på 7,6 procents passagerfremgang. År til dato er passagerantallet vokset med 6.527 i forhold til sidste år til i alt 81.326 rejsende.

Væksten i antallet af rejsende fra Vágar Lufthavn, stammer ifølge Jákup Sverri Kass også fra den øgede regularitet, som er kommet efter, at det nye indflyvningssystem blev taget i brug. Dette er naturligvis også en parameter, som kan gøre den lille lufthavn interessant for en helt ny operatør.

»Nu tør folk tro på, at når de har købt en billet til Færøerne, så lander de også på Færøerne,« siger Jákup Sverri Kass, med henvisning til det lunefulde færøske vejr, der tidligere har voldt store problemer for flyvninger til og fra lufthavnen.

Med stadigt flere rejsende kan ønsket om både flere helårsruter og nye destinationer således let være på vej til at blive indfriet. I dag har Vágar Lufthavn tre helårsruter til Reykjavik, København og Billund, samt sommerruter til Milano, Barcelona, Aalborg, Bergen og London. I første omgang ser Jákup Sverri Kass det dog som mest sandsynligt, at flere af sæsonruterne kunne blive til helårsruter med flere frekvenser.