KLM i samarbejde om Europas første biobrændstofanlæg

KLM sætter sammen med SkyNRG gang i produktion af biobrændstof til fly i stor skala på ny fabrik. KLM vil aftage 75.000 ton biobrændstof om året.

Det hollandske flyselskab KLM har indgået en aftale med virksomheden SkyNRG om at udvikle Europas første dedikerede anlæg til produktion af biobrændstof til fly.

Med aftalen forpligter KLM sig til over en 10-årig periode at aftage 75.000 ton biobrændstof om året. De 75.000 ton biobrændstof vil medføre en reduktion i KLM’s årlige CO2-udledning, som svarer til 1.000 flyvninger mellem Amsterdam og Rio de Janeiro i Brasilien.

KLM har de seneste år været involveret i en række projekter omkring biobrændstof i samarbejde med SkyNRG og har fløjet med biobrændstof i tanken fra blandt andet Oslo Lufthavn og på ruten fra Los Angeles til Amsterdam.

Nu bliver KLM det første flyselskab i verden, som investerer i produktion af bæredygtigt flybrændstof i større skala.

Mangel på biobrændstof
Biobrændstof ses sammen med mere brændstofeffektive fly og operationelle effektivitetsforbedringer som de væsentligste midler til at nedbringe luftfartens CO2-udledninger på kortere sigt, mens visionen om elektrisk drevne fly peger længere ud i fremtiden.

Flere flyselskaber ønsker at øge brugen af biobrændstof, men der produceres i dag alt for små mængder af det bæredygtige brændstof i forhold til efterspørgslen. Samtidig er prisen tre til fem gange højere end prisen for konventionelt jetbrændstof.

100.000 ton biobrændstof om året
SkyNRG vil etablere en ny fabrik i Delfzijl i det nordøstlige Holland, hvor man vil ville bruge affald som madolie og industrielle restprodukter fra regionen som råmaterialer til at producere biobrændstof. Fabrikken vil blive drevet af bæredygtigt hydrogen, som produceres ved hjælp af vand og vindenergi.

Anlægget åbner i 2022 og skal årligt producere 100.000 ton biobrændstof (også kaldet SAF) samt 15.000 ton flydende biogas (også kaldet bioLPG) som et biprodukt. Partnerne anslår, at produktionen vil medføre en CO2-reduktion på 270.000 ton om året for luftfartsindustrien.

Danske Haldor Topsøe med i projektet
Ifølge SkyNRGs administrerende direktør Maarten van Dijk er det nye projekt en milepæl i udviklingen henimod en produktion af bæredygtigt flybrændstof i stor skala.

“Vi er de første til at tage et skridt på denne skala, og vi håber, at det vil tjene som et eksempel for resten af ​​branchen i overgangen til en bæredygtig fremtid for kommerciel luftfart,” siger Maarten van Dijk.

Projektet involverer udover SkyNRG og KLM en række andre partnere – heriblandt danske Haldor Topsøe, som har udviklet teknologien HydroFlex til produktion af bæredygtigt brændstof. Det nye anlæg baseres på HydroFlex, og Haldor Topsøe skal både levere teknologien og teknisk service.

Royal Schiphol Group, som er selskabet bag Schiphol-lufthavnen, er også involveret i projektet.

 

Relaterede artikler:

SAS flyver på brugt madolie på USA-rute

Biobrændstof i Danmark har lange udsigter

SAS fylder tanken med blomsterbenzin