KLM øger på Billund-Amsterdam

KLM vil i 2013 øge antallet af udbudte sæder fra Billund til Amsterdam med op til 10 procent. Af samlet fem daglige afgange vil der blive opgraderet, således at tre afgange flyves med Boeing 737-fly. Det øger den udbudte kapacitet med over 20.000 sæder i det syv måneder lange sommertrafikprogram.

Det hollandske luftfartsselskab KLM har succes på det skandinaviske marked. Især i Jylland er der gang i væksten, hvor der i dag flyves fra både Billund og Aalborg til det store trafikknudepunkt i Amsterdam-Schipol.

I sommertrafikprogrammet 2013 vælger KLM igen at øge kapaciteten fra Billund Lufthavn. Der bliver ikke indsat flere frekvenser, men til gengæld bliver der større fly på de fem daglige afgange.

I det nuværende sommertrafikprogram betjenes Billund-Amsterdam ruten med Boeing 737-700 (129 sæder) på to afgange, Fokker F70 (80 sæder) på to afgange samt en enkelt daglig afgang med Embraer E-190 (100 sæder). Det giver en samlet daglig kapacitet på 1.036 sæder på dem fem rotationer.

I sommeren 2013 øges fra 1.134 udbudte sæder per dage. Det sker ved at erstatte en af Fokker F-70 rotationerne med et Boeing 737-fly, således at der bliver 49 ekstra sæder i hver retning på den pågældende afgang.

Dermed er ruten sikret en kapacitetsvækst på op imod 10 procent og lidt mere end 20.000 ekstra sæder i sommertrafikprogrammet, der går fra slutningen af marts til slutningen af oktober måned.

Ingen ekstra kapacitet i Aalborg
Ruten fra Aalborg til Amsterdam får derimod ikke øget sædeudbuddet. Her vil KLM i sommeren 2013 flyve tre daglige rotationer med fly af typen Fokker F70, der har plads til 80 passagerer.

Det er samme kapacitet som i det nuværende sommertrafikprogram, hvilket svarer til 480 udbudte sæder per dag.

Fra Københavns Lufthavn vil KLM i 2013 opretholde seks daglige afgange med samme flytyper og dermed samme kapacitet som i dag. I det nuværende sommertrafikprogram udbydes tre afgange med Boeing 737-800 (171 sæder), to afgange med Boeing 737-700 (129 sæder) og én afgang med Embraer E-190 (100 sæder). Det svarer til 1.742 udbudte sæder dagligt, hvilket er en smule mere end det samlede jyske udbud.

“Fartplanen for 2013 er foreløbig, men vi fvil fortsat kæmpe formere kapacitet ud af Aalborg samt på Air France-ruten fra Billund til Paris som følge af Cimber Sterlings kollapts. Der er nogle muligheder for at styrke vores i forvejen stærke position i Jylland,“ siger Country Manager Vincent Audesseau fra Air France-KLM til CHECK-IN.dk

At der arbejdes hårdt på mere kapacitet ud af Jylland er forståeligt. Det jyske marked udgør i dag 55 procent af Air France-KLM´s samlede omsætning i Danmark.