Blot tre uger efter, at de sidste brikker faldt på plads for en statslig hjælpepakke til KLM på 3,4 milliarder euro, siger KLM’s topchef, at flyselskabet kan få brug for yderligere statsstøtte.
Flyselskabet KLM fik tilbage i juli tilsagn om lån og lånegarantier fra den hollandske stat for 3,4 milliarder euro – svarende til over 25 milliarder kroner – for at hjælpe det nationale flyselskab gennem den store krise, som coronapandemien har forårsaget for den internationale luftfart.
En af betingelserne for den omfattende statshjælp var, at KLM skulle præsentere en restruktureringsplan, og den var KLM klar med i begyndelsen af oktober.
Krav om fastfrysning af løn
Planen indeholdt blandt andet et krav om at fastfryse KLM-medarbejdernes lønniveauer helt frem til 2025, hvilket mødte modstand fra især de hollandske piloter organiseret i fagforeningen VNV. I begyndelsen af november lykkedes det dog KLM at få VNV til at acceptere aftalen, ligesom fagforeningerne for de øvrige medarbejdergrupper allerede havde gjort.
Dermed var der banet vej for den statslige hjælpepakke til KLM, og det fik koncernchefen for det hollandske flyselskab, Pieter Elbers, til at rette en tak til den hollandske regering.
”Vi kan nu se fremad og udad, genopbygge vores rutenetværk for vores kunder og fortsætte med at forbinde verden med og via Holland. Sammen vil vi ære den tillid, som den hollandske regering har givet os,” lød det fra Pieter Elbers.
Behov for mere støtte
Det er kun tre uger siden, men allerede nu siger KLM-chefen i et tv-interview med Bloomberg, at KLM og dets moderselskab Air France-KLM potentielt har brug for mere økonomisk støtte for at klare den nuværende krise.
Pieter Elbers roser i interviewet både den hollandske og den franske regering for hurtigt “at yde lån og lånegarantier for at skabe et solidt grundlag for os for at komme igennem denne krise.”
”Nu ser vi noget længere fremad, noget mere mod fremtiden,” lød det fra Pieter Elbers.
Ingen konkret melding
KLM-chefen vil over for Bloomberg ikke spekulere i, hvad KLM eller Air France-KLM nøjagtigt kan få brug for fra den hollandske og franske stat, som hver især har ejerandele i luftfartskoncernen på 14-15 procent.
“Jeg synes også det er rimeligt at sige, at der stadig er mange usikkerheder på markedet derude,” sagde Pieter Elbers.
Ligesom Holland har hjulpet KLM, er også den franske stat kommet Air France til undsætning i coronakrisen med lån og lånegarantier for syv milliarder euro – svarende til 52 milliarder kroner.