Visualisering af flyet fra KLM og ZeroAvia. (Illustration: KLM | PR)

KLM vil have brintfly i luften i 2026

KLM er gået sammen med selskabet ZeroAvia om at få et fly drevet på brint på vingerne i løbet af to år. Testflyet bliver et turbopropfly til regionale ruter.

KLM er blandt de flyselskaber, som er længst fremme i den grønne omstilling i luftfarten.

Nu har det hollandske flyselskab, der er fusioneret med Air France, indgået en aftale med selskabet ZeroAvia, der udvikler brintelektriske motorer. Parterne har som ambition, at den første demonstrationsflyvning med et turbopropfly skal finde sted i løbet af 2026.

Partnerskabet blev annonceret på en fælles pressekonference for KLM og ZeroAvia på Farnborough International Airshow.

Designet til regionale turbopropfly
Den planlagte flyvning vil ske med anvendelse af ZeroAvias ZA2000 brintelektriske motorer, der er designet til større regionale turbopropfly.

”Verdens største flyselskaber begynder med stigende seriøsitet at udforske brintelektriske motorer som en potentiel løsning. Vi glæder os til at arbejde med KLM, som er et flyselskab med en lang historie. Sammen ser vi ind i fremtiden for luftfartsindustrien,” siger James Peck, kommerciel direktør hos ZeroAvia i en pressemeddelelse.

KLM vil være frontløber
KLM og Air France har allerede et samarbejde med ZeroAvia, da de to parter er i færd med at opbygge en vidensdatabase for effektiv flyvning med fly drevet af brintbrændselsceller.

”KLM ønsker at være en frontløber på rejsen mod en mere bæredygtig fremtid for luftfart,” konstaterede Maarten Koopmans, administrerende direktør for KLM Cityhopper, på pressemødet.

“Derfor støtter og opmuntrer vi aktivt innovation, der kan fremme ændringer i branchen. Når det gælder fremtiden for nul-emissionsflyvninger, understøtter KLM forskellige teknologier og udvikling. Sammen med partnere forsker vi i elektriske, brint- og hybriddrevne flyvninger og undersøger, hvordan vi kan opnå hurtige fremskridt,” siger Maarten Koopmanns.

Som det første led i samarbejdet vil parterne arbejde på at opnå de regulatoriske tilladelser, så infrastrukturen er på plads.

ZeroAvia oplyser, at man på sin britiske base allerede har testet en prototype af selskabets første ZA600-motor på et Dornier 228-fly.


Relaterede artikler:

Air Baltic og Fokker vil udvikle brintfly i fællesskab

Airbus i skandinavisk samarbejde om brintfly

KLM vil bygge brintdrevet fly