Det britiske regionale flyselskab Flybe er nok længere væk fra det danske indenrigsmarked end nogensinde før. Som en del af en omfattende turnaround kan der dog være mulighed for en ny rute fra Storbritannien til København.
For blot et år siden var det britiske regionale flyselskab Flybe på alles læber efter Cimber Sterling-konkursen. Flybe havde nemlig planer om at gå ind i det danske marked med indenrigsflyvninger samt regionale ruter til og fra København.
De planer er tilsyneladende skrinlagt i forbindelse med en omfattende slankekur, som det britiske flyselskab er i gang med. Under overskriften “Making Flybe Fit to Compete“ skal det skrantende flyselskab bringes tilbage på rette kurs efter at være blevet ramt af voldsom økonomisk turbulens som følge af et svagt britisk marked.
En omfattende spareplan har reduceret antallet af medarbejdere med 590 til i alt 2.140. De første 300 har forladt Flybe som følge af outsourcing af hovedparten af flyvedligeholdelsen, dele af groundhandling-funktionerne samt selskabets call-center. Herudover har yderligere 290 måttet sige farvel til flyselskabet. Hovedparten ad frivillighedens vej, mens 43 er blevet præsenteret for en fyreseddel.
Opgiver Gatwick
En del af spareplanen betyder også, at Flybe vil opgive Gatwick Airport. Flybe hævder, at taksterne i lufthavnen er steget med 100 procent i løbet af de seneste fem år. Med kun en bane til rådighed i storlufthavnen syd for London har takststigningen ramt de mindre regionale flytyper hårdest.
Derfor har Flybe besluttet sig for at opgive Gatwick Airport fra slutningen af marts måned næste år. I stedet har man afhændet selskabets 25 daglige start- og landingstilladelser – de såkaldte “slots“ – til det britiske lavprisflyselskab easyJet. Prisskiltet er 20 mio. pund svarende til 175 mio. danske kroner, hvilket er mere end det dobbelte af den bogførte værdi.
Sammen med frasalg af aktiver til en værdi af yderligere 5 mio. pund vil Flybe være i stand til at finansiere hele re-struktureringsplanen uden at skulle bede aktionærerne om flere penge.
Udover salget af Gatwick-slots har Flybe også været nødsaget til at udskyde levering af nye Embraer-fly. Ifølge en kontrakt indgået i 2010 skulle 16 nye Embraer E175-fly have været leveret i løbet af 2014 og 2015. Levering af disse fly er ny udskudt til mellem 2017 og 2019, hvilket vil forbedre likviditeteten med andre 20 mio. pund.
København er på radaren
Det nordiske joint-venture mellem Flybe og Finnair kaldet Flybe Finland har udviklet sig til en væsentlig forretning for selskabet. Flybe Finland er nu blevet en del af forretningsenheden Flybe Outsourcing Solutions, der fremover vil tilbyde kontraktsflyvning til flyselskaber i Europa på tværs af alliancerne.
De nuværende aftaler med blandt andet Finnair og Brussels Airlines omfatter tilsammen 26 fly, der årligt flyver omkring 2,8 mio. passagerer. Og Flybe forventer at dette marked vokser de kommende år, da mange europæiske netværksselskaber har svært ved at producere Europa-trafik på en tilstrækkelig lav omkostningsbase.
I forhold til egne ruter vil Flybe satse på færre lufthavne i netværket. Embraer jetflyene skal benytes på hovedruterne, mens Bombardier Q400 turboprop-fly bliver reserveret til de sekundære ruter.
Fra hovedlufthavnene vil Flybe etablere nye Europa-ruter. Her vil Flybe i første omgang forsøge at udvikle ruter til de største destinationer, der i dag er tilgængelige fra London. Det betyder rent faktisk, at en rute til København er indenfor rækkevidde fra eksempelvis Southampton. København er nemlig den 10. største destination fra London med over 1,5 mio. passagerer om året, og Flybe vil tilsyneladende tilbyde “hub-bypass“ flyvninger fra Southampton til de større europæiske byer.
En rute fra Sydengland til København bliver nok det nærmeste Flybe kommer på en entré i det danske marked. Selskabets nye strategi understreger, at man skal ud af tabsgivende markeder. Med integrationen af Flybe Finland i outsourcing-enheden virker det usandsynligt, at Flybe skulle begive sig ind i et dansk indenrigsmarked. Derfor kan det danske marked formentlig vinke endeligt farvel til drømmene om mere indenrigskonkurrence ved hjælp af det britiske selskab.