Iran Air afgav torsdag en gigantordre til den europæiske flyproducent Airbus. Der blev bestilt 118 fly, heraf 73 langdistancefly, til en samlet værdi af 235 mia. kroner i listepriser.
Tidligere har de tre store flyselskaber i Mellemøsten, henholdsvis Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways fået luftfartsindustrien til at spærre øjnene op, når der blev afgivet flyordrer i den trecifrede milliardklasse.
Nu er der kommet en ny aktør på scenen, idet det statsejede Iran Air har afgivet en historisk stor ordre til den europæiske flyproducent Airbus.
Ved en ceremoni i Élysée-palæet i Paris underskrev Iran Air i går en aftale om at købe 118 nye Airbus-fly, hvoraf alene 73 fly var langdistancefly. I denne uge har Irans præsident Hassan Rouhani aflagt et officielt besøg i Frankrig, og sammen med den franske præsident Francois Holland overværede han underskrivelsen af den historiske aftale.
Iran Air skal have leveret 21 fly af typen A320ceo, 24 A320neo, 27 A330ceo, 18, A330-900neo. Endelig blev der også plads til 16 eksemplarer af den kommende A350-1000 samt 12 A380´ere. I forhold til de officielle listepriser er den samlede værdi af de 118 fly på 235 mia. danske kroner.
Genrejsning af iransk luftfart
Med ordren er der udsigt til, at Iran kan blive en ny magtfaktor i den internationale luftfart. Aftalen med Airbus omfatter ikke alene køb af nye fly, men også træning af selskabets piloter samt en række andre services, der skal sikre, at flyene kan opereres effektivt af Iran Air.
“Denne ordre er starten på en genrejsning af vores civile luftfart, og sammen med partnere som Airbus vil vi sikre, at vi får den højeste standard i verden,“ sagde Iran Airs koncernchef Farhad Parvaresh ved underskrivelsen af den historiske aftale.
Det fremgår ikke i hvilken periode, at flyene skal leveres, men der er ingen tvivl om, at der er tale om en såkaldt hasteordre. I pressemeddelelsen fra Airbus hedder det da også, at levering af de første fly allerede vil kunne finde sted i løbet af året.
Iran er ikke ubekendt med Airbus-flyene. Rent faktisk har selskabet i dag 19 fly fra Airbus fordelt på typerne A320ceo, A300 samt A310. Problemet er blot, at flyene er nedslidte med en alder på op til 30 år.
At Iran er i stand til at afgive en så stor flyordre hænger sammen med den atomaftale, som landet indgik sidste sommer. Som en konsekvens heraf er samtlige handelssanktioner mod landet blevet sløjfet med virkning fra den 16. januar i år.