Iran Air har fået leveret fem nye ATR72-fly før de kommende sanktioner mod landet. Foto: Iran Air

Iran Air får fem fly trods kommende forbud

Fem fly af typen ATR72-600 er netop leveret til Iran Air. Det sker kort før, at USA indfører sanktioner mod Iran, som forhindrer vestlige virksomheder i at indgå handler med landet.

Det nationale iranske flyselskab Iran Air fik i den forgangne weekend leveret fem helt nye ATR72-600-fly fra fabrikken i den franske by Toulouse.

Koncernchefen i Iran Air, Farzaneh Sharafbabi, var lørdag i Frankrig for at tage imod de nye fly. Flyene satte for første gang hjulene i den iranske hovedstad, Teheran, i søndags. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

ATR Aircraft ejes af Airbus og italienske Leonardo. Flyproducenten har presset de amerikanske myndigheder for at få genåbnet en aftale om at kunne indgå handel mellem Iran og vestlige lande, såfremt Teheran begrænser sine nukleare aktiviteter. ATR ønsker nemlig fortsat at kunne levere fly til Iran. Efter indgåelse af denne aftale bestilte Iran Air 200 fly fra vestlige flyproducenter – herunder 20 fra ATR.

Ingen eksportlicenser
Men Iran Air har kun fået leveret ganske få af de nye fly. Virksomhederne har kun frem til midten af august for at få leveret fly til Iran Air, før nye sanktioner fra USA mod Iran træder i kraft. Sanktionerne kommer som resultat af, at USA-præsident Donald Trump i maj måned valgte at trække USA ud af de vestlige stormagters atomaftale med Iran.

Men tiden er knap for flyproducenterne. Washington D.C. har ifølge producenterne angiveligt tilbagekaldt eksportlicenser, som hindrer eksport af de mange nye fly.

ATR har presset det amerikanske finansministerium for at få udstedt nye eksportlicenser. ATR har ifølge Reuters nægtet at udtale sig i sagen, men kilder skal vide, at det endelige antal ATR-fly, der skal leveres til Iran Air, bliver kendt inden for få dage.

Sanktioner kan give ATR problemer
USAs beslutning om at indføre sanktioner mod Iran har rejst tvivl, om ATR kan nå det årlige mål på levering af 80 fly i 2018. Den fransk-italienske flyproducent har udtalt, at det vil få økonomiske kvaler, hvis ikke det kan levere det antal fly, der allerede er produceret. ATR skal derfor – måske – på udkig efter nye købere af flyene.

Airbus har tidligere udtalt, at det ikke vil forsøge at levere flere end de hidtidige tre fly ud af 100 bestilt af Iran Air. Det iranske flyselskab har også bestilt 80 fly fra Boeing, men den amerikanske flyproducent regner ikke med at levere et eneste. Boeing har ifølge Reuters aldrig placeret ordren i sin officielle ordrebog, da Iran Air ikke betalte depositum til flyproducenten.

Iran Air var tæt på at få en ny Teheran-rute til Københavns Lufthavn i efteråret sidste år, men flyselskabet opgav. Det skete angiveligt, fordi Iran Air ikke kunne få lov at have bevæbnede vagter om bord på Airbus A300-600-flyene, som skulle have opereret til CPH.

Iran Air har lavet et opslag på Twitter, hvor de fem nye ATR72-fly står på asfalten i Teheran-lufthavnen:

Relaterede artikler:

Iran Air opgiver at åbne CPH-rute

Uenighed om vagter udskyder Iran Air-rute til CPH

Iran Air med ny A330 til Sverige

Lufthansa i strategisk samarbejde med Iran Air

Iran Airs vanvidsindkøb fortsætter