(Foto: Morten Lund Madsen)

Konkurrenter slår SAS Houston-rute på prisen

SAS åbner i morgen sin nye all-Business rute fra Stavanger til Houston. Selvom SAS har annonceret kampagnepriser fra 20.000 kroner for en returbillet, kan konkurrenterne Lufthansa og KLM stadig tilbyde et billigere produkt.

I morgen eftermiddag kl. 15.30 klipper SAS-koncernchefen Rickard Gustafson i Stavanger-Sola lufthavnen snoren, der skal markere åbningen af selskabets nye rute til Houston i Texas.

En rute, der beflyves med et specialindrettet Boeing 737-700 fly med blot 44 sæder ombord i en ren Business Class konfiguration.

Ruten er kommet i stand efter stort ønske fra den store olieindustri i Vestnorge, hvor der er brug for en effektiv og hurtig flyforbindelse til den amerikanske olieby Houston.

SAS har igangsat forskellige tiltag for at stimulere interessen for ruten. Således tilbyder SAS et EuroBonus Gold-kort til alle, der gennemfører en returflyvning på den nye rute, og skulle man flyve to gange retur, udløser det et EuroBonus Diamond-kort.

Konkurrenter er billigere
Tager man udgangspunkt i en flyrejsen med start i Københavns Lufthavn vil turen til Houston via Stavanger tage 12 timer og 25 minutter og vil dermed være den hurtigste forbindelse.

Rejser man med KLM vil rejsetiden være en time længere, mens man skal bruge en time og 20 minutter mere, hvis rejsen går via Frankfurt med Lufthansa.

Prismæssigt har SAS lagt ud med en kampagnepris til 20.000 kroner plus skatter og afgifter for en returbillet fra København. Eneste krav er, at man skal opholde sig minimum tre nætter på destinationen, førend returrejsen gennemføres.

Hos KLM og Lufthansa er der billigere muligheder. Billigste billet på Business Class hos KLM koster 17.950 eksklusiv skatter og afgifter. Her skal man til gengæld ophold sig i minimum 10 nætter på destinationen, ligesom billetten skal være købt og betalt senest 50 dage før afrejse.

Lufthansa kræver blot, at man har natten mellem lørdag og søndag på destinationen, hvorefter det vil være muligt at flyve retur fra København til Houston via Frankfurt på Business Class for 18.000 kroner eksklusive skatter og afgifter.

Hos SAS mener marketingdirektør Eivind Roald, at det er nødvendigt ikke blot at fokusere på prisen, men se på hele det produkt SAS-ruten tilbyder.

“Det er et helt andet produkt vi kommer med. Du slipper for at skulle via de store europæiske knudepunktslufthavne, men kan skifte fly i Stavanger på ned til 30 minutter. Det bliver vældig “smooth“ og effektivt,“ forsikrer Eivind Roald, der internt i SAS har været en varm fortaler for at etablere ruten.

Han peger desuden på, at afgangstidspunkter kl. 16.00 fra Stavanger giver i hvert fald rejsende fra Stavanger mulighed for en dag på kontoret inden turen gør vestover mod Houston. Her kommer man frem kl. 19.40 efter at mange af de andre interkontinentale fly er ankommet, hvilket gerne skulle give kort ved immigrationskontrollen.

Efter en god nats søvn kan man have en hel arbejdsdag inden SAS-flyet, som det sidste mod Europa afgår kl. 21.35.