Konkurrenter: Vores produkt er bedre

Danish Air Transport og Alsie Express mener begge, at de har et bedre produkt end det, som Jet Time nu entrerer ad hoc-chartermarkedet med med to brugte ATR-fly.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så planlægger Jet Time at gøre sin entré på markedet for ad hoc-charter op til 70 sæder. Selskabet modtager i marts to brugte ATR72-500 fly, som i første omgang skal arbejde for SAS på en række regionale feederruter fra København og Stockholm. Forsinket levering af to nye fly fra ATR-fabrikkerne til netop denne opgave, har gjort det nødvendigt for Jet Time at skaffe vikarfly.

Når de to spritnye ATR72-600 fly, som er tiltænkt opgaven som Jet Time-fly nummer fem og seks i SAS-operationen, er leveret, er det Jet Times plan, at beholde de to vikarfly.

”Vi vil gerne beholde dem i flåden som backup-fly til de nye -600 fly og til ad hoc-chartermarkedet, hvor der er stor efterspørgsel efter ATR-fly,” sagde Klaus Ren, direktør i Jet Time, i sidste uge til CHECK-IN.dk.

Jet Time er i dag blandt de førende i Skandinavien på ad hoc-charter med mellemdistancefly op til 150 sæder. Men meldingen om at selskabet nu også går ind på markedet op til 70 sæder, får dog ikke konkurrenterne til at ryste på hånden.

”Vi er vant til konkurrence. Det får allerhøjest indflydelse på prisen. Men vi har et godt produkt i den bedre ende, som kunderne sætter pris på,” understreger direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Fuld catering
Samme toner lyder fra en forholdsvis ny aktør på markedet.

”Vi ser ikke Jet Times entré som en umiddelbar trussel. Med kun 48 sæder i et 66-sæders fly, to stewardesser og fuld catering har vi et andet produkt,” siger daglig leder, Peter Høgh, fra Alsie Express.

Det knap et år gamle selskabs hovedaktivitet er at drive indenrigsruten mellem Sønderborg og København. Det lader sig gøre med ét fly. Men selskabet har fået to ATR72-fly stillet til rådighed af Danfoss-grundlægger Mads Clausens Fond for at kunne opretholde en høj driftssikkerhed ved hele tiden at have et fly stående standby.

Air Alsie har fløjet flere gange for fodboldklubben Esbjerg FB og messeflyvninger for flere sønderjyske virksomheder. Men der er grænser for hvor megen ad hoc-charter flyet kan sættes til at lave. For man ville meget nødig skulle aflyse ruteflyvninger fordi standby-flyet var langt væk på charteropgave.

”Vi prøver at holde en balance mellem driftsstabiliteten på ruten og charteropgaver,” fortæller Peter Høgh.

En anden dansk operatør af ATR-fly, Cimber A/S, er ikke aktiv med sine to ATR72-fly på ad hoc-charter markedet. Det er kun selskabets 50-personers CRJ-jetfly, som Cimber A/S lejer ud på ad hoc-basis.