Etihad Airways tilbyder sine piloter til konkurrenten Emirates. Foto: Lars Hentschel

Kriseramte Etihad tilbyder piloter til konkurrent

Piloter hos det hårdt trængte mellemøstlige flyselskab Etihad Airways kan skifte over til konkurrenten Emirates, der mangler piloter.

Et ganske spektakulært samarbejde mellem to konkurrerende flyselskaber i Mellemøsten, Etihad Airways og Emirates, har set dagens lys.

Søndag meddelte Etihad Airways, at flyselskabets piloter kan tage arbejde i Emirates i op til to år. Et internt notat viser, at Etihad-piloter kan skifte job og modtage fuld ydelse og løn fra Emirates, skriver Gulf News.

De piloter, der for en periode ønsker at flyve for Emirates, kan tage orlov fra det økonomisk kriseramte Etihad, men piloterne beholder dog deres anciennitet hos sidstnævnte flyselskab.

”Det vil være muligt for de piloter, der succesfuldt gennemfører udvælgelsesprocessen hos Emirates, og piloterne vil blive udstationeret i to år efter afslutningen af line training,” lyder det i et skriv dateret den 21. juni fra kaptajn Majed Al Marzouqi, chef for flådeoperationer hos Etihad.

”Vi organiserer et roadshow i Etihads hovedkvarter, hvor folk fra Emirates vil være til rådighed for at diskutere yderligere detaljer om denne mulighed.”

Tidligere udlån af piloter
Det Abu Dhabi-baserede Etihad Airways har tidligere lavet samme tiltag med at låne piloter ud til andre flyselskaber. Tidligere har der kun været tale om flyselskaber, hvor Etihad har en ejerandel – herunder Air Serbia og det konkursramte airberlin.

”Det er almindelig praksis for flyselskaber at arbejde sammen om udstationeringsprogrammer, og det er noget, Etihad Airways har gjort i flere år med partnerflyselskaber rundt om i verden,” siger en talsmand fra Etihad Airways til Gulf News.

På den måde kan flyselskabet ”effektivt styre sine pilotressourcer”, lyder det. Det er endnu uvist, hvor mange af Etihads piloter der vil være interesseret i midlertidigt at flyve for Emirates.

Samarbejdet med Etihad er kærkomment for Emirates, der i april meddelte, at det mangler mellem 100 og 150 piloter til sine mange interkontinentale ruter. Det mellemøstlige flyselskab har blandt andet midlertidigt måtte skære antallet af ugentlige rotationer mellem Dubai og Oslo ned fra syv til seks hen over sommeren.

Økonomiske udfordringer
Det er ikke første gang, konkurrenterne Etihad Airways og Emirates indgår i et samarbejde. I januar underskrev Etihad Aviation Group og Emirates Group Security en aftale om samarbejde om luftfartssikkerhed, men flyselskaberne afviser, at man overvejer at fusionere.

Etihad Airways har gennem nogle år kæmpet med økonomiske problemer. For en uge siden rapporterede flyselskabet, at det har tabt 1,52 milliarder dollars (9,73 milliarder kroner, red.) i 2017. Og i 2016 var tabet på 1,95 milliarder dollars (12,48 milliarder kroner, red.).

I løbet af 2018 har Etihad Airways reduceret sin flåde fra 119 til 115 fly, ligesom flyselskabet har nedlagt nogle ruter. Det har sat spekulationer i gang om, at krisen kradser, og at der eventuelt vil komme flere nedskæringer i fly og ruter.

 

Relaterede artikler:

Pilotmangel hos Emirates

Emirates indsætter A380 til Hamborg

Overskud i Emirates for 30. år i træk

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

Etihad Airways A380 på besøg i Keflavik