Boeing leverede i alt 348 fly til kunderne i løbet af 2024, hvilket var langt færre, end Airbus leverede. To af 14 nye Boeing 777 havnede hos Maersk Air Cargo i Danmark.
Der var markant forskel i antallet af leverede fly til kunderne fra verdens to største flyproducenter i 2024.
Mens Airbus leverede i alt 766 kommercielle fly i det forgangne år, var antallet kun 348 fra den kriseramte konkurrent Boeing, skriver The Seattle Times. En direkte sammenligning mellem leverede fly fra A320-familien og 737 MAX-flytyperne viser, at Airbus leverede 602 A320-fly mod blot 265 MAX-fly fra Boeing.
Foruden MAX-flyene leverede den amerikanske flyproducent i alt 18 Boeing 767, 14 Boeing 777 samt 51 Boeing 787 Dreamliner i 2024. Blot 57 fly blev i alt leveret i årets fjerde kvartal, hvilket altså er markant under gennemsnittet for hvert kvartal.
To af de leverede Boeing 777-fly i 2024 gik til det danske selskab Maersk Air Cargo. Der var tale om to Boeing 777F, der blev leveret i henholdsvis juli og november sidste år. Flyene har registreringerne OY-MAC og OY-MAD og flyver med udgangspunkt fra Billund Lufthavn.
Afrevet dørpanel og stor strejke
Der er således langt til fordums tid for Boeing, der i årene frem til den første 737 MAX-ulykke i 2018 leverede omkring 700-800 kommercielle fly til kunderne om året.
De konkrete udfordringer i 2024 bød først på en hændelse i januar, hvor et dørpanel på et fly fra Alaska Airlines blev revet af under flyvning. Hændelsen førte til øget tilsyn fra myndighederne, og produktionen af fly i Puget Sound-området ved Seattle måtte kraftigt reduceres.
I september indledte 33.000 ansatte hos Boeing en strejke, der endte med at vare i hele 53 dage. Boeing var i lønkonflikt med The International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM), der repræsenterede de mange tusinde ansatte.
Konflikten blev vurderet til at have kostet Boeing omkring én milliard dollar om måneden og hæmmede i høj grad også produktionen af nye fly.
Airbus nu stærkest på langdistancefly
Boeing har traditionelt set haft et forspring i antallet af leverede langdistancefly, men dette er vendt på hovedet nu i forhold til Airbus.
Således leverede Airbus 89 langdistancefly i 2024, hvilket var ét mere end Boeing. I forhold til antallet af modtagne nettoordrer på kommercielle langdistancefly sidste år vandt Airbus 220 mod Boeings 133. Det oplyser The Seattle Times.
Ifølge Airbus-salgschef Benoit de Saint-Exupéry skyldes dominansen på både antal leverede langdistancefly og ordrer, at Airbus oplever stigende succes med A350-flytypen.
I forhold til samlede antal nettoordrer på kommercielle fly i 2024 klarede Boeing sig også dårligere end sin europæiske konkurrent. Boeing vandt nemlig 377 nettoordrer, mens Airbus landede hele 826 nettoordrer i det forgangne år.
Relaterede artikler:
Airbus: ”Fænomenalt momentum for widebody-fly”