Kvartalsregnskab viser sundhedstilstand i SAS

Når SAS i morgen fremlægger sit kvartalsregnskab vil det samtidig være en retningsindikator for, om de seneste effektiviseringer er nok til at sikre overskud i det skandinaviske flyselskab.

Det underskudsplagede SAS skal i morgen bevise, at effektiviseringerne gennem de nye kollektive aftaler med det flyvende personale er slået igennem på selskabets bundlinje.

Det er kvartalet fra 1. februar til den 30. april i regnskabsåret 2012/13, at SAS skal dokumentere, at man atter er i stand til at sikre fremgang i indjeningen. Koncerndriftsdirektør Flemming Jensen har gentagne gange peget på, at de nye og billigere overenskomster var forudsætningen for, at SAS kunne tage konkurrencen op med de øvrige aktører i det europæiske luftfartsmarked.

Hos Sydbank har chefanalytiker Jacob Pedersen allerede stillet store forventninger til kvartalsresultatet.

“Dette kvartal skal give de første håndgribelige beviser på, at effektiviseringerne fra strategiplanen 4XNG også sænker omkostningerne tilstrækkeligt til at sikre SAS overskud i dette regnskabsår,“ skriver chefanalytikeren i det såkaldte Akttieudsyn forud for kvartalsregnskabets offentliggørelse.

Svagt kvartal
Andet kvartal i regnskabsåret 2012/13 indeholder den traditionelt svage februar måned, hvorfor der ikke er forventning om et overskud for kvartalet som helhed. Sydbank estimerer således, at resultatet af den primæredrift vil være et underskud på omkring 100 mio. svenske kroner. Det er dog en forbedring i forhold til samme kvartal året før, hvor underskuddet var på 480 mio. svenske kroner.

Indtjeningsfremgangen skal forventeligt findes i en halv milliard svenske kroner i effektivitetsforbedringer som følge af 4XNG strategiplanen, mens omkring 100 mio. svenske kroner vil blive hentet fra positive valutaeffekter.

For hele året forventer Sydbank en omsætningsfremgang på 29,9 procent fra 35,9 mia. svenske kroner til 43,5 mia. svenske kroner. Resultatet af den primære drift forventes at blive 1,4 mia. svenske kroner og en samlet bundlinje på 469 mio. svenske kroner.

Fald i brændstofpriserne
Brændstofpriserne ligger i øjeblikket i omkring 900 dollars per ton, hvilket er omkring tre procent lavere end ved samme tidspunkt året før. I mellemtiden har prisen være over 1.000 dollars per ton, så brændstofpriserne har på det seneste bevæget sig i den rigtige retning for SAS.

“En længerevarende væsentligt fald i brændstofomkostningerne kan betyde fjernelse af brændstoftillæg, men det er efter vores vurdering ikke lige om hjørnet,“ mener Jacob Pedersen.

Til gengæld kan markedet forvente, at SAS vælger at sætte priserne ned for at få flere passagerer ombord i flyene. I andet kvartal faldt belægningen med 2,3 procentpoint og i april måned havde SAS den svageste belægningsprocent i en april måned siden 2005. Derfor vil det være nødvendigt at justere på priserne, så SAS kan sikre, at sæderne også bliver solgt på den nyindsatte kapacitet.