Langdistancefly tilbage hos CSA

For tre år siden forlod det sidste Airbus A310-fly CSA efter, at selskabet havde opgivet langruterne. Nu er tjekkerne igen klar til at flyve langt, og i sidste uge ankom den første Airbus A330.

Efter tre år med en flåde bestående udelukkende af kort- og mellemdistancefly har Czech Airlines, CSA, igen fået langdistancefly. I sidste uge modtog selskabet det første af slagsen, en lejet Airbus A330-300, som blandt andet skal flyve på selskabets nye rute til Seoul i Korea.

Airbus A330’eren skal bruges på to ugentlige flyvninger i et codeshare-samarbejde med Korean Air, som flyver yderligere fire gange ugentlig fra Seoul til Prag med Boeing 747-fly. Netop Korean Air har Czech Airlines knyttet tætte bånd til efter, at Korean Air i marts måned købte 44 procent af aktierne i Czech Airlines. Det er også Korean Air, der står som udlejer af Airbus A330-flyet, som nu er ankommet til den tjekkiske flag-carrier.

Udover Seoul skal Czech Airlines’ Airbus A330’er flyve en række afgange på selskabets eksisterende ruter til Moskva, Almaty og Tel Aviv. Airbus A330-300’eren er indrettet med 276 sæder, heraf er 24 lie-flat-sæder på businessclass. Flyet er knapt 12 år gammelt.

Glæde over A330’er
Der er ingen tvivl om, at det er en stor begivenhed for Czech Airlines igen at have eget langdistancefly, og det lægger man heller ikke skjul på hos tjekkerne. Udover, at flyet naturligvis er blevet malet i selskabets egne farver, er A330’eren blevet indregistreret med selvsamme registreringsnummer, som flyselskabets allerførste langdistancefly, et Ilyushin IL-62, havde.

Til oktober er det 44 år siden, at netop dette Ilyushin-fly med registreringsnummeret OK-YBA ankom til Czech Airlines. Til oktober kan flyselskabet desuden fejre 90 års jubilæum.

Czech Airlines har igennem tiden fløjet til en række store destinationer i Asien såsom Phnom Penh i Cambodja, Beijing i Kina, Mumbai i Indien og Jakarta i Indonesien. Seoul, som der nu åbnes en rute til, har dog ikke tidligere været på ruteprogrammet.

Airbus A330’eren er landet hos Czech Airlines samtidig med, at selskabet har fået strømlinet sin flyflåde. De ældre Boeing 737-500-fly forlod selskabet ved udgangen af vinterruteprogrammet. Dermed har Czech Airlines nu en flåde bestående alene af ATR- og Airbus-fly, sidstnævnte er fordelt på typerne A319, A320 samt A330.

Ifølge Czech Airlines ligger det i selskabets planer at udvide langdistanceflåden med flere A330-fly.