Ny scannerteknologi testes i Amsterdam-Schiphol lufthavnen. (Foto: Schiphol Group)

Laptop og væsker kan blive i tasken

Amsterdam-Schiphol lufthavnen tester i øjeblikket to scannere i sikkerhedskontrollen, hvor passagererne kan lade laptop og væsker blive i håndbagagen.

En af stressfaktorerne ved flyrejser er for mange flypassagerer sikkerhedskontrollen, hvor laptops og poserne med væsker skal fra håndbagagen op på båndet i kasserne, før de skal scannes i lufthavnens sikkerhedssystemer.

Nu vil Schiphol Lufthavn i Amsterdam gøre denne proces lettere for de rejsende. Man får simpelthen lov til at lade laptop og væsker blive liggende i håndbagagen. Det er resultatet af et testforløb, som lufthavnen i øjeblikket gennemfører i samarbejde med KLM samt Hollands nationale center for sikkerhed og terrorisme.

I første omgang er der opstillet to nye scannere i to forskellige områder i lufthavnen. Den ene er placeret i afgangshal 3 og den anden i transferområdet mellem fingrene E og F. Her vil passagererne få forklaret, at sikkerhedspersonalet på skærmen kan se indholdet af håndbagagen i 360 grader fra alle vinkler og således lettere vil kunne få øje på forbudte genstande.

Passagererne skal dog stadig følge de gældende regler om, at væsker skal opbevares i beholdere af maksimum 100 ml og opbevares i en 1-liters gennemsigtig plasticpose.

Fuldt implementeret om et år
Testforløbet skal samtidig afdække, hvorvidt sikkerhedskontrollen kan gøres mere effektiv og hurtigere for passagererne. Hvis testen får et succesfuldt forløb, vil Schiphol Lufthavn løbende introducere disse nye scannere i samtlige 67 sikkerhedsspor i lufthavnen. I givet fald vil det være fuldt implementeret inden udgangen af 2017.

I Schiphol Lufthavn – der snart kan kalde sig Europas tredjestørste lufthavn – har man gennem flere år arbejdet målrettet for at gøre sikkerhedsprocessen mere bekvem for passagererne samtidig med, at man opretholder en sikker og effektiv kontrol.

I juni sidste år kunne den hollandske storlufthavn således tage hul på en ny central sikkerhedskontrol,  hvor der blev etableret tre kontrolområder for afrejsende passagerer og to områder for transferpassager. Dette afløste 130 sikkerhedsspor ude ved de enkelte gates.

 

Relaterede artikler:

EU spørger om forbudte væsker

Lempelse af væskeregler starter med skærpelse

Amsterdam-Schiphol opfører midlertidig afgangshal

Amsterdam bygger om for 2,6 mia kroner

Dette har ‘9/11’ betydet for luftfarten