Boeing 737 MAX 8 fra Lynx Air. (Foto: sockagphoto | Shutterstock.com)

Lavprisflyselskab i finansiel nødlanding

Ultra-lavprisflyselskabet Lynx Air sendte første fly på vingerne i april 2022, men nu er det slut. De finansielle udfordringer har været for store, og selskabet nåede kun at modtage ni af 46 Boeing 737 MAX 8.

Det canadiske lavprisflyselskab Lynx Air indstiller driften den 26. februar kl. 00.01 lokal tid. Det er den lakoniske besked, som passagererne mødes med, når de klikker ind på selskabets hjemmeside. 

Lynx Air, der karakteriserer sig selv som ultra-lavprisflyselskab, var et af de mange flyselskaber, der valgte at starte op under coronapandemien, hvor det var muligt at opnå gunstige betingelser hos flyproducenter og andre leverandører.

En del af disse flyselskaber har sidenhen måttet opgive at flyve videre, hvilket blandt andet var tilfældet med norske Fly, og nu er turen også kommet til Lynx air, der hører hjemme i Calgary i den canadiske Alberta-provins.

Ifølge Reuters har flyselskabet kæmpet med stigende omkostninger, høje brændstofpriser samt forhøjede lufthavnstakster, og der har været forsøgt at sælge eller fusionere virksomheden, hvilket dog ikke er lykkedes.

Selskabet vil nu søge kreditorbeskyttelse under den canadiske lovgivning og forhindre en egentlig konkurs ved hjælp af en domstol, der skal bistå med at forhandle med selskabets kreditorer.

Ordrer på 46 Boeing-fly
Lynx Air beskæftiger i dag ni Boeing 737 MAX 8, mens yderligere et fly er på vej ind i flåden. Samlet har selskabet ordrer på 46 fly af denne type, og dem skal Boeing og leasingselskaberne nu finde nye kunder til.

Lynx Air har slået sig op på at tilbyde ”laver priser, fleksibilitet og valgmuligheder”, og det er indtil videre blevet til en snes ruter på det canadiske indenrigsnet samt til USA og Mexico.

I spidsen for lavprisflyselskabet var oprindeligt  australieren Merren McArthur, der har stor erfaring fra andre ledende roller i luftfartsbranchen hos Tigerair Australia, Virgin Australia Regional Airlines og Virgin Australia Cargo. Hun valgte dog at træde tilbage i september sidste år og rejse tilbage til Australien.

Før omdannelsen til ultra-lavprisflyselskab i 2021 var Lynx Air tidligere kendt som Enerjet, der ligeledes var baseret i Calgary. Et charterflyselskab, der specialiserede sig i at flyve oliearbejdere til den canadiske provins Alberta. 

 

Relaterede artikler:

Flyr indgiver konkursbegæring

Nyt lavprisflyselskab har ordrer på 46 Boeing 737 MAX

Investorer trækker sig fra nyt lavprisflyselskab