Boeing 737-800 fra Flyr i Oslo Lufthavn. (Foto: Robson90 | shutterstock.com)

Flyr indgiver konkursbegæring

Det lykkedes ikke bestyrelse og ledelse i Flyr at redde selskabet fra en truende konkurs, hvorfor der onsdag morgen indgives konkursbegæring. Salget er stoppet, og flyene er på jorden.

Der var store smil hos Erik G. Braathen og ledelsesgruppen bag det norske lavprisflyselskab Flyr, da man 6. oktober 2020 – midt under coronapandemien – præsenterede et nyt flyselskab, der skulle tage kampen op mod SAS og Norwegian på den norske indenrigsruter samt på ruter til europæiske storbyer og destinationerne ved Middelhavet.

“Vi mener, at det er det rigtige tidspunkt at starte et nyt flyselskab nu. Vi lejer moderne fly til en rimelig pris, ansætter de bedste medarbejdere og bygger et fuldt digitalt selskab med lav kompleksitet, hvilket betyder, at vi får lave omkostninger og kan tjene penge med færre fly. Vi vil tilbyde kunderne konkurrencedygtige priser og en effektiv og god digital rejse fra booking til ankomst,” sagde kommerciel direktør, Thomas Ramdahl, der ligesom en del af sine kolleger, havde en fortid hos Norwegian.

Men tidspunkt var alligevel ikke rigtigt, selskabet underkapitaliseret, eller også var forretningsmodellen forfejlet. Flyr har nu besluttet at indgive konkursbegæring onsdag morgen, og samtlige fly er på jorden.

Sidste fly på vingerne var en Boeing 737 MAX 8 med registreringen LN-FGG. Flyet landede mandag aften kl. 20.23 i Oslo Lufthavn efter en fem og en halv time lang flyvning fra Las Palmas på Gran Canaria.

En trist dag
Flyr udsendte allerede mandag morgen en børsmeddelelse, hvori situationens alvor blev præciseret. Det var ikke lykkedes at hente ny kapital, og man ville arbejde til det sidste for at finde en løsning på de akutte likviditetsproblemer.

Mandag blev der gennemført tre flyvninger til henholdsvis Málaga, Alicante og Las Palmas, mens der ikke tirsdag var planlagt flyvninger.

“Dette er en trist dag. Vi prøvede. Vi gav alt, vi havde af energi, viden og erfaringer, men det var desværre ikke nok,” udtaler grundlægger og bestyrelsesformand Erik G. Braathen tirsdag aften.

Han er ligesom administrerende direktør Brede Huser meget berørt af situationen med tanke på de mange ansatte, der har kæmpet for virksomheden siden etableringen i slutningen af 2020. Brede Huser nåede kun at sidde i direktørstolen i to måneder, da han overtog efter Tonje Wikstrøm Frislid, der havde været administrerende direktør siden etableringen.

“Tusind tak til alle, der har valgt at flyve med os i løbet af det sidste halvandet år. Tusind tak fordi du tog så godt imod os og for alle jubelen. Vi vil savne jer alle og undskylde dybt til dem af jer, der er berørt af, at vi nu skal ind til landing. Vi opfordrer alle, der har bestilt billet hos os, til at kontakte deres kreditkortselskab for at få pengene tilbage,” lyder det fra Brede Huser.

 

Relaterede artikler:

Flyr: Ingen garanti for løsning

Flyr indgår aftale med Norges største rejsearrangør

Flyr-emission er fuldtegnet (opd.)