Presset på de nordiske storlufthavne øges, når LOT i løbet af 2016 åbner langdistanceruter til Tokyo, Bangkok og Seoul samt yderligere to destinationer med selskabets Dreamliner-fly.
Nordiske flyselskaber som SAS, Finnair og Norwegian har store planer om ekspansion på langdistanceruterne frem til 2020. Alle tre selskaber venter på nye fly for at kunne udvide rutenetværket til USA eller Asien.
Mens de tre nordiske langruteselskaber venter på nye fly, er det polske flyselskab LOT kommet oven vande efter at have fået en hjælpende hånd fra den polske regering. Derfor er LOT klar til at ekspandere på langdistanceruterne, hvor selskabet i dag råder over seks Boeing 787-8 Dreamliner-fly.
Den 13. januar 2016 åbner LOT således en direkte rute fra Warszawa til Tokyo-Narita med tre ugentlige afgange. Senere på året følger nye ruter til Bangkok og Seoul samt formentlig yderligere to destinationer, som endnu ikke er navngivet. I forvejen flyver LOT til Beijing, New York, Chicago og Toronto.
Med de op til fem nye langdistanceruter kommer LOT op på i alt ni oversøiske destinationer og bliver i stigende grad konkurrent til de nordiske flyselskaber og dermed også de nordiske storlufthavne.
“Åbningen af nye langdistanceruter er en forudsætning for vores udvikling. De fire nuværende ruter vil blive suppleret med yderligere tre, og vi udelukker ikke, at de næste to bliver lanceret i løbet af efteråret. Det betyder, at efter åbningen af fem nye destinationer næste år, vil LOT have mere end fordoblet sit netværk af langdistanceruter i forhold til i dag,“ siger Sebastian Mikosz, der er koncernchef for LOT Polish Airlines.
LOT oplyser, at den første fase af langrute-ekspansionen kan gennemføres med eksisterende fly, hvilket tyder på, at der skal anskaffes op til flere Dreamliner-fly for at kunne sikre etableringen af ruterne til Bangkok og Seoul samt eventuelt yderligere to langdistanceruter
Udfordrer nordiske flyselskaber og lufthavn
Københavns Lufthavn er den største lufthavn i Norden, og hertil flyver mange transferpassagerer fra Baltikum, Polen og det nordlige Tyskland for at skifte fly og fortsætte videre østpå til destinationer som Tokyo, Beijing og Shanghai.
Finnair og Helsinki Lufthavn har også sin andel af markedet, og her flyver Finnair til præcis de samme destinationer i Asien, som LOT nu vil tilbyde; henholdsvis Bangkok, Beijing, Seoul og Tokyo.
SAS og Finnair har en fordel i, at begge selskaber kan tilbyde frekvente afgange på Asien-ruterne, mens LOT og Norwegian i højere grad appellerer til fritidsmarkedet med typisk tre ugentlige afgange til de asiatiske destinationer.
EU-Kommissionen godkendte i sommeren 2014 en såkaldt omstruktureringsstøtte fra den polske stat til LOT, hvilket sikrede det dengang økonomisk trængte flyselskab en kapitalforhøjelse på 1,5 mia. kroner. Til gengæld skulle LOT opfylde række EU-krav, hvor det blandt andet ikke blev muligt at starte nye ruter før den 1. januar 2016.