Star Alliance

Print Print

Star Alliance blev stiftet af Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai Airways International og United Airlines i maj 1997. Alliancen var den første af de tre store luftfartsalliancer, som vi kender i dag. Star Alliance er med sine 26 medlemmer (april 2014) den største alliance, hvor taiwanske EVA Air er nyeste medlem fra 2013. Star Alliance har hovedkontor i Frankfurt og ledes af Mark Schwab, der tiltrådte som CEO i 2011.Luftfartsselskabernes planer om at samarbejde for at stå stærkere mod konkurrenter var på ingen måder nyt i 1997. Allerede i luftfartens tidlige år havde flere selskaber tekniske samarbejdsaftaler. I 1980’erne var blandt andre SAS med i konsortiet KSSU, der var et samarbejde mellem KLM, SAS, Swissair og UTA om teknisk vedligeholdelse af fly.

I starten af 1990’erne, hvor branchen oplevede øget konkurrence i kølvandet på liberaliseringen i Europa, blev planerne om kommercielle samarbejdsaftaler en realitet. Blandt andet forsøgte daværende SAS-koncernchef, Jan Carlson, forgæves at fusionere SAS med KLM, Austrian og Swissair under det højt profilerede Alcazar-projekt. Projektet blev ikke en realitet, men dog forløberen til planerne om Star Alliance.

Udenfor eget rutenet
Formålet med at stifte Star Alliance var, at de fem flyselskaber bag alliancen så en fordel i at organisere sig i en global alliance, som var repræsenteret i Nordamerika, Europa og Asien. Grundidéen bag en luftfartsalliance var og er fortsat, at et flyselskab ikke kun skal være stærk på hjemmemarkedet, men det skal også kunne tilbyde kunderne billetter og service til destinationer udenfor selskabets eget rutenet.

Allerede i efteråret 1997, hvor Star Alliance var blevet stiftet i maj, trådte brasilianske VARIG ind i Star Alliance, som det første nye medlem. Dermed blev Star Alliance også repræsenteret i Sydamerika og i marts 1999 blev alliancen udvidet til Australien og Stillehavet, da Ansett Australia og Air New Zealand blev medlemmer.

På dette tidspunkt havde Star Alliance 720 destinationer i 110 lande med en samlet flyflåde på 1.650 fly. I oktober 1999 blev japanske All Nippon Airways medlem af Star Alliance.

Tre i Afrika
Star Alliance har i dag 11 medlemmer i Europa, som udover Lufthansa og SAS tæller blandt andre LOT, Swiss og Turkish Airlines. I Nord- og Sydamerika tegnes Star Alliances af fire medlemmer samt en lang række datterselskaber, hvor Air Canada, Avianca, Copa Airlines og United Airways er de største.

I Afrika er Star Alliance den bedst repræsenterede luftfartsalliance med hele tre medlemmer, nemlig Egyptair, Ethiopian Airlines og South African Airways.

I Asien og Oceanien tegnes Star Alliance-rutenettet otte selskaber med Air China, All Nippon Airways, og Thai Airways som de store selskaber, imens Air New Zealand tegner alliancens profil i det sydvestlige hjørne af Stillehavet.

Den 31. marts 2014 måtte Star Alliance dog vinke farvel til medlemmerne US Airways og TAM Airlines, som begge skiftede til oneworld. US Airways forlod Star Alliance efter fusionen med American Airlines, imens TAM Airlines forlod Star Alliance efter fusionen med LAN Chile. Star Alliance mistede dermed sin repræsentation i Brasilien, som er blandt de største vækstmarkeder i verden.

Brasilien har været svær for alliancerne at få fodfæste i, efter at landets flag carrier, VARIG, gik konkurs i 2006.

Foden indenfor i Indien
Selvom Star Alliance har tabt terræn i både USA og Sydamerika, er der dog udsigt til, at Star Alliance som den eneste luftfartsalliance får foden indenfor på det vigtige vækstmarked i Indien. Dette kommer til at ske, hvis Air India vil lykkes med at blive klar til optag i Star Alliance i 2014.

Indien har længe været guldkalven, som alle tre alliancer har danset rundt om. Air India har ad flere omgange været på vej ind i Star Alliance, men selskabet har hidtil fået det gule kort af de øvrige medlemmer. Kingfisher Airlines har ligeledes været på vej ind i oneworld, men optagelsen blev sat i bero, og selskabet er siden gået konkurs i 2012.

I Indien finder man også luftfartsselskabet Jet Airways, som angiveligt har sat allianceplanerne i bero efter, at det uafhængige og stenrige golf-selskab Etihad Airways har købt sig ind i selskabet. Netop golf-selskaberne, der udgøres af Etihad Airways, Emirates og Qatar Airways har været særligt kritiske om luftfartsalliancerne, og ingen af de tre har hidtil udvist interesse for at blive medlem i enten Star Alliance, SkyTeam eller oneworld.

I 2013 valgte det Doha-baserede Qatar Airways imidlertid at træde ind i oneworld-alliancen, hvilket dog ikke har rokket til hverken Etihad eller Emirates’ beslutninger om at forblive udenfor alliancerne.

Når et luftfartsselskab har ansøgt om og fået godkendt optagelsen i en luftfartsalliance, tager det oftest mellem 18 til 24 måneder at blive fuldt integreret i alliancen og dermed fuldgyldigt medlem. Bortset fra Air India har Star Alliance i øjeblikket ikke nye medlemmer på vej ind.

Star Alliance nøgletal