Airbus A320 fra ITA Airways. (Foto: Robert Buchel | shutterstock.com)

Lufthansa afgiver bud på aktiepost i ITA Airways

Lufthansa ønsker at købe en ejerandel i ITA Airways med option på overtagelse af hele selskabet. Der sigtes på at indlede forhandlinger om, hvordan det italienske flyselskab kommercielt og operationelt kan integreres i den tyske luftfartskoncern.

Selvom det italienske økonomi- og finansministerium i efteråret valgte at indlede slutforhandlinger med Air France-KLM, Delta Airlines og den amerikanske kapitalfond Certares om at købe sig ind i ITA Airways, så er der tilsyneladende ikke kommet et frugtbart resultat ud af forhandlingerne.

Nu melder Lufthansa sig nemlig på banen igen, og selskabet bekræfter onsdag i en børsmeddelelse, at det sigter på at købe en andel af Italia Transporto Aereo S.p.A., der er det selskabsretlige navn bag ITA Airways.

I første omgang er det planen, at Lufthansa skal erhverve sig en minioritetspost med option på køb af de resterende aktier på et senere tidspunkt.

Samme model benyttede Lufthansa, da man oprindeligt i 2009 købte 45 procent af Brussels Airlines for herefter i begyndelsen af 2017 at overtage de resterende 55 procent.

Vil aftale vilkår for integration i koncernen
Lufthansa har onsdag afgivet et købstilbud til det italienske økonomi- og finansministerium, og her betinger man sig en eksklusiv ret til at indgå i yderligere forhandlinger og drøftelser, hvis et foreslået aftalememorandum underskrives af repræsentanterne for den italienske regering, der ejer ITA Airways.

Lufthansa oplyser, at man ønsker at drøfte de nærmere detaljer omkring aktiekøbet, samt hvordan ITA Airways kommercielt og operationelt kan integreres i Lufthansa-koncernen med de ønskede synergier.

Det italienske marked er det vigtigste marked for Lufthansa, når man ser bort fra USA samt koncernselskabernes hjemmemarkeder i Tyskland, Østrig, Schweiz og Belgien. Herudover understreger Lufthansa, at Italien er et stærkt marked for forretnings- og fritidsrejser med landets eksportorienterede økonomi og status som et af de foretrukne ferierejsemål i Europa.

Hvis parterne når til enighed, skal aftalen først godkendes af de europæiske konkurrencemyndigheder.

 

Relaterede artikler:

ITA Airways øger kapacitet med 73 procent i 2023

Air France-KLM favorit til aktiepost i ITA Airways

Udsigt til budkrig om ITA Airways