En Airbus A320neo fra det tyske flyselskab Lufthansa. Foto: Lufthansa

Lufthansa blokerer bagerste sæder i A320neo

Lufthansa reagerer på direktiv fra de europæiske luftfartsmyndigheder om potentielle problemer med tyngdepunktet i Airbus A320.

Lufthansa er stoppet med at sælge sæderne på den bagerste række i sine Airbus A320neo-fly på grund af bekymring over flyets tyngdepunkt. Det sker efter, at Lufthansa-piloter angiveligt har modtaget et internt memo, hvor det blev anbefalet at blokere den sidste række af sæder.

Det usædvanlige skridt er ifølge luftfartsmediet Air Transport World en midlertidig foranstaltning, efter at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) har udstedt et luftdygtighedsdirektiv omkring potentielle problemer med tyngdepunktet i Airbus A320neo.

EASA har tidligere beskrevet et lignende problem i den større Airbus A321neo, men har ikke udstedt et såkaldt kritisk direktiv om problemet for nogen af de to flytyper.

Svaghed i ”angle-of-attack” beskyttelse
En række simulatortests af A320neo har afsløret en mulig svaghed i flyets ”angle-of-attack” beskyttelse – altså reaktion i forhold til indfaldsvinklen på vingen – da der under visse betingelser og manøvrer har kunnet konstateres fejl i flyets softwaresystemer.

Problemet kan kun opstå under særlige forhold, skriver websitet Simple Flying. Blandt andet skal A320neo-flyet indstilles til landing med et tyngdepunkt nær grænsen for tyngdepunkt bagerst i flyet. Desuden skal piloterne foretage en pludselig manøvre som eksempelvis en afbrudt landing, hvor næsen på flyet løftes mere, end den normalt gør i en ”go-around situation”.

Normalt vil flyets computersystem i disse situationer automatisk korrigere indfaldsvinklen for at kompensere, men det har systemet vist sig ikke at gøre. Piloterne kan dog selv korrigere blandt andet stigningsvinkel uden problemer – i modsætning til, hvad der var tilfældet på Boeing 737 MAX, hvor det såkaldte MCAS-system viste sig at forhindre piloternes indgriben ved problemer med indfaldsvinklen.

Kun i fly med særlig kabinekoncept
Ifølge Aviation Week siger ledende medarbejdere i Lufthansa, at problemet kun vedrører A320neo- og A321neo-fly, der er udstyret med de såkaldte Space Flex-kabiner.

Space Flex-konceptet er kabiner, der er designet til at rumme passagerer med nedsat mobilitet, og som blandt andet kan indrettes med to toiletter, der kan kombineres til et større toilet, som giver bedre plads til eksempelvis kørestolsbrugere.

 

Relaterede artikler:

Ny kabineindretning til alle Lufthansa-selskaber

Første A320neo til Lufthansa

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden