Siden februar har over en halv million passagerer benyttet sig af Lufthansa Groups grønnere billettype, og derfor er den nu også blevet gjort tilgængelig på en del langdistanceruter.
Henimod slutningen af sommeren sidste år begyndte Lufthansa Group at afprøve en ny billettype på flyvninger fra Skandinavien til Europa. Den kaldes Green fares og fungerer således, at billetprisen omfatter fuld kompensation for den CO2-udledning, der sker på en given flyvning.
10 procent kompenseres via sustainable aviation fuel (SAF) – bæredygtigt flybrændstof –, som fyldes på tankanlægget i lufthavnen senest et halvt år efter flyvningen, mens kompensationen af de resterende 90 procent sker gennem et eller flere af 15 klimabeskyttelsesprojekter.
Passagererne udviste tilstrækkelig interesse for den nye grønnere billettype, og derfor begyndte Lufthansa Group i februar i år også at udbyde den på flyvninger med Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss, Edelweiss Air, Eurowings Discover samt Air Dolomiti i Europa samt til Marokko, Algeriet og Tunesien.
Sat til salg på 12 langdistanceruter
Lufthansa Group oplyser, at man mener, initiativet er blevet taget godt imod i og med, at godt en halv million passagerer har købt Green fares siden årets anden måned. Derfor ønsker koncernen nu at få afdækket, hvor stor efterspørgslen er på en række langdistanceflyvninger.
Det gik man i gang med den 30. november. Siden denne dag er billettypen blevet tilbudt passagerer på 12 forskellige ruter, der hver især er blevet udvalgt, fordi de henvender sig til forskellige målgruppe. Ruterne beflyves af henholdsvis Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines og Swiss.
Det drejer sig om Frankfurt-Bengaluru (Bangalore), München-Seoul, Bruxelles-Kinshasa, Zürich-Los Angeles, Frankfurt-Miami, Singapore-London, São Paulo-Zürich, Nairobi-Frankfurt, Bangkok-Wien, Hongkong-London, London-Hongkong samt Paris-Bangkok.
I tillæg hertil vil alle passagerer, der booker plads på en flyvning med et af selskaberne i Lufthansa Group eksempelvis fra London til Hongkong eller mellem Paris og Bangkok via en af luftfartskoncernens hubs også få mulighed for at vælge en Green fares-billet.
Kan bidrage med vigtig viden
Christina Foerster, der er medlem af bestyrelsen i Lufthansa Group og har ansvar for brand og bæredygtighed, hæfter sig ved, at den ny test vil gøre koncernen klogere på potentialet og mulighederne i bæredygtige tilbud til passagererne.
”Den voksende efterspørgsel på vores Green fares-billetter peger på, at flere og flere personer ønsker at rejse så bæredygtigt som muligt. Vi vil gerne efterkomme dette ønske, og testen på langdistanceflyvninger kan hjælpe os til at opnå vigtig viden om, hvordan vi kan videreudvikle vores udbud af bæredygtige måder at rejse på.”
Bestyrelsesmedlem Harry Hohmeister har ansvar for de globale markeder og netværk. Ifølge ham borger muligheden for at lave en sådan test for, at Lufthansa Group navigerer efter en solid strategi.
”Jeg er begejstret over, at vi nu også tilbyder Green fares på udvalgte langdistanceruter med vores hub-flyselskaber. Det demonstrer med al tydelighed styrken i vores strategi med at have både flere hubs og flere varemærker.”
Relaterede artikler:
Nyt Lufthansa-selskab går på vingerne næste år