I sommertrafikprogrammet 2024 har Lufthansa-koncernen valgt at introducere nye ruter samt øge antallet af frekvenser på flere forbindelser til destinationer i hele Norge.
Lufthansa Group styrker sin tilstedeværelse i Norge i løbet af det kommende sommertrafikprogram for 2024, der begynder i slutningen af marts.
Således melder den norske lufthavnsoperatør, Avinor, at den tyske luftfartskoncern opretter nye ruter samt tilføjer flere afgange på eksisterende ruter til norske destinationer.
Først og fremmest vil Lufthansa åbne en ny rute fra München til Trondheim med første flyvning 28. april 2024. Der bliver to ugentlige afgange. Herudover øger Lufthansa på ruten fra München til Bergen fra én til seks ugentlige afgange samt fra München til Oslo fra tre til fire daglige afgange. På ruten fra Frankfurt til Bergen øges der fra 14 til 18 ugentlige afgange.
Nye ruter fra Swiss, Discover og Edelweiss
Foruden Lufthansas nye rute og øgning af frekvenser på eksisterende ruter lancerer andre flyselskaber i Lufthansa-koncernen også nye ruter til Norge.
Swiss åbner 2. april 2024 en rute fra Genève til Oslo, mens tyske Discover Airlines åbner 16. maj fra Frankfurt til Harstad/Narvik samt fra Frankfurt til Alta med første flyvning 19. december (vintertrafikprogrammet 2024/25).
Herudover vil schweiziske Edelweiss Air åbne en rute fra Zürich til Harstad/Narvik, hvor der flyves første gang 10. juni 2024.
”Dagens udmelding viser endnu en gang Lufthansa-koncernens engagement på det norske marked. Efter pandemien har vi gradvist øget vores tilstedeværelse i Norge og set en stadig større efterspørgsel – både udgående og indgående. Lufthansa-koncernen vil i år tilbyde mere end 150 ugentlige afgange fra syv byer i Norge,” siger Flemming Nordestgaard, salgsdirektør for Lufthansa-koncernen i Danmark og Norge.
Mister føderuterne fra SAS
Lufthansa oplyser, at optrapningen på det norske marked skyldes en stigende interesse fra europæiske rejsende for Norge som rejsedestination.
At Lufthansa-koncernen i højere grad satser på Norge på nuværende tidspunkt hænger sandsynligvis også sammen med, at SAS forlader Star Alliance til fordel for SkyTeam. Og at Lufthansa dermed ikke længere kan få glæde af SAS’ føderuter fra Skandinavien – herunder fra norske destinationer.
Hos Avinor er man imidlertid glad for, at rejsende fra Europa ser noget spændende i at flyve til destinationer i hele Norge.
”Vi ser en stærkt stigende interesse for Norge blandt internationale markeder – især i Europa. Lufthansa Groups øgede tilstedeværelse i Norge er et konkret bevis på denne tendens,” siger Nina Julianne Jensen, der er ruteudvikler hos Avinor.
Relaterede artikler:
Skandinavisk Lufthansa-succes udbredes i Europa